– Ha egy kritikus arra törekszik, hogy őt mindenki szeresse, akkor nem jó hivatást választott. Egy negatív kicsengésű kritika, bármennyire megindokolt is, egy életre a kritikus ellen fordíthat egy alkotót, épp ezért ez egy nehéz foglalkozás – mondta lapunknak Tóth Klára filmkritikus, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja, aki nemrég kapta meg a Balázs Béla-díjat. Ő a visszafogott és kulturált véleménynyilvánítás híve. Szerinte csak morális alapon érdemes kritikát írni, ösztönből, zsigerből ítélkezni a gyengeség és tehetetlenség jele. Több mint húsz éve dolgozik a Magyar Szemlének, könyvet írt Elem Klimovról és B. Nagy Lászlóról, filmes írásai esszékötetekben is megjelentek.
– A rendszerváltás előtt ritkán ragadtam tollat, a közírói munkásságom, így a filmkritikák írása is, inkább a rendszerváltás utáni évekre tehető. A filmnek fiatalkoromban, a 60-as, 70-es és 80-as években még társadalomkritikai funkciója és társadalomformáló ereje volt. A rendszerváltást követő néhány évben még megvolt ez az igény, később viszont már egyre kevésbé – emlékezett vissza Tóth Klára. Hozzátette: Szerb Antalnak tulajdonítják a mondást, hogy „a kritikus olyan, mint a folyondár, addig nő, mint a fa”, vagyis a kritikus aszerint tud teljesíteni, amekkora az elkészült film kihívása.
– Én is azt gondolom, hogy a filmkritika alapállás a világban. Amikor a magyar filmet elérte a kommercializálódás hulláma, a magamfajta kritikus egyre kevésbé tudott mit kezdeni a játékfilmekkel. Megírtam néhányszor, hogy ez az amerikanizálódó filmkészítés nekünk, magyaroknak nem annyira megy, nem kellene erőltetni – fejtette ki.
Elmondása szerint az örök mentsvárat a dokumentumfilm jelentette. A láthatatlan ország című könyvének címe arra utal, hogy a dokumentumfilmek láthatatlanok. – Bár a médiahatóság nagy mennyiségű dokumentumfilm elkészítését támogatta, mégis kevés jut el a nézőkhöz, mert a televíziók műsorát egyre inkább a reklámmegrendelők szerkesztik, és ezért a dokumentumfilmeket száműzik az éjszakába – mutatott rá a kritikus.