A tánc életforma is

A tánc világnapja alkalmából április 28-án tartották meg az első Nagy táncválasztót a Magyar Táncművészeti Egyetem és a Táncpedagógusok Országos Szövetsége szervezésében.

Izsó Zita
2019. 04. 29. 13:54
A budapesti helyszíneken moderntánc-, néptánc- és balettórákon is részt lehetett venni Fotó: MTI/Mónus Márton
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tánc öröme egy egész életre szól – a tánc világnapja alkalmából április 28-án tartották meg az első Nagy táncválasztót a Magyar Táncművészeti Egyetem és a Táncpedagógusok Országos Szövetsége szervezésében Budapesten és öt vidéki nagyvárosban.

A rendezvénynek az utánpótlás nevelésében is komoly szerepe lehet, ugyanis minden korosztály kipróbálhatta a különböző műfajokat. A budapesti helyszíneken többek között moderntánc-, néptánc-, balettórákon is részt lehetett venni, a néptáncórákat a többszörösen díjazott táncművész és koreográfus páros, Rémi Tünde és Appelshoffer János tartotta. A páros több mint tíz éven keresztül a Magyar Nemzeti Táncegyüttes tagja volt, és a legkiválóbb alkotókkal, többek között Foltin Jolánnal és Novák Ferenccel dolgozott együtt.

Az érdeklődők a mozdulatművészetet, ezt a holisztikus, magyar mozgásművészeti irányzatot is megismerhették. Alapítója Dienes Valéria Henri Bergson mozdulatpszichológiai elméletének és a Duncan testvérek mozgásművészetének hatására alakította ki saját mozgásrendszerét, amiben klasszikus és modern tánctechnikai elemek egy­aránt megtalálhatók. A mozdulatművészet, vagyis orkesztika nemcsak szabad tánc, hanem színpadi tánc is, filozófia és életmódmozgalom, amely abból az időszakból merít, amikor a tudományok még nem voltak teljesen elválasztva a művészetektől. Az orkesztika testmozgásnak is kiváló, viszont ha valaki komolyabban akarja űzni, akár a tudományos szintre is eljuthat.

A budapesti helyszíneken moderntánc-, néptánc- és balettórákon is részt lehetett venni
Fotó: MTI/Mónus Márton

A 20-as évektől kezdve több mozdulatművészeti iskola nyílt Magyarországon, 1950-ben azonban burzsoá műfajnak minősítették és betiltották. A rendszerváltást követően azonban a tavaly fiatalon elhunyt Fenyves Márk táncművésznek köszönhetően újra gyakorolható lett a műfaj: önzetlen és elhivatott munkájának köszönhetően az általa alapított Magyar Mozdulatművészeti Társulat újra ismertté tette Magyarországon az orkesztikát. Fenyves Márkot 1995-ben Dienes Gedeon, Dienes Valéria fia kezdte tanítani, majd részt vett az általa alapított Orkesztika Alapítvány munkájában. Később Pálosi Istvánnal közösen megalakították a Duncan–Dienes Orkesztika Iskolát, majd a Mozdulatművészeti Stúdiót. Pálosi István folytatja a Duncan–Dienes-hagyomány őrzését, a Nagy táncválasztón Budapesten a Berczik-módszert és a Dienes-módszert is bemutatta.

A klasszikusabb műfajok mellett lehetőség volt a legújabb táncok megismerésére is, például Budapesten a divattáncot, Debrecenben a rúdtáncot, a mazsorettet, Győrben az akrobatikus rockyt, Pécsett pedig a hiphopot is ki lehetett próbálni. A Nagy táncválasztót a szervezők nem titkoltan a hagyományteremtés szándékával indították el, így a tánc világnapja alkalmából várhatóan jövőre is megrendezik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.