Szöktetés a toronyból, lúddal

A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény ősbemutatója lesz holnap az Eiffel Műhelyházban működő új játszóhelyen, a Bánffy Teremben látható első előadás, amelyet még egyszer, április 18-án ismételnek meg.

Breuer Csilla
2019. 04. 13. 8:15
A Mozart-pasticcio ötlete majdnem három évtized után valósult meg Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kairói lúd, avagy A rászedett vőlegény ősbemutatója lesz holnap az Eiffel Műhelyházban működő új játszóhelyen, a Bánffy Teremben látható első előadás, amelyet az évadban még egyszer, április 18-án ismételnek meg. Az Opera Kőbányai úti új integrált műhely-, raktár- és próbacentrumát felavató Mozart-pasticcio (több zenés mű részleteiből összegyúrt előadás) ötlete már 1991-ben felmerült Ókovács Szilveszterben, miközben a Mozart halálának 200. évfordulóján megjelent össz­kiadásban fellelhető operatöredékeket hallgatta.

A rászedett vőlegény feltehetően az 1780-as évek elején keletkezett, a librettón kívül viszont csak a nyitány és néhány zenei részlet maradt fenn. A kairói ludat (amelynek magyar vonatkozása is van, esztergomi parókákról esik szó) 1784-ben szerezte Mozart, a mű fináléja említésre méltó, viszont a Varesco abbé által jegyzett librettó meglehetősen gyenge. Klasszikus szöktetéstörténetről van szó, az öreg és fukar Don Pippo márki lányát, Celidorát egy ellenszenves férfinak ígéri, és toronyba zárja, ahonnan Biondello, a lány igaz szerelme egy óriási műlúd segítségével szabadítja ki, a szökést a márki titkára is segíti.

A Mozart-pasticcio ötlete majdnem három évtized után valósult meg
Fotó: Teknős Miklós

Most a két operatöredéket a régizene kiváló szakértője, Németh Pál, a Savaria Barokk Zenekart alapító és vezető fuvolaművész-karmester kiegészítette Mozart más operáiból kölcsönzött részletekkel, illetve maga komponált zenét a meglévő szöveghez. Ókovács Szilveszter főigazgató pedig a szövegkönyvek egyesítésén dolgozott. A darabot Toronykőy Attila állította színpadra, Balczó Péter (Biondello), Bakonyi Anikó, (Celidora), Kovács István (Don Pippo) és Biri Gergely (Calandrino) főszereplésével. Az előadás látványtervezője Juhász Katalin.

„Érdekesség lesz, nemes kísérlet, méltó a »harmadik operaház« megnyitásához” – fogalmazott Ókovács Szilveszter főigazgató.

Az Eiffel Műhelyházban az elmúlt héten megkezdődött, száznapos próbaüzem alatt a 2018/19-es évadra meghirdetett előadások ingyenesen megtekinthetők, de regisztrációhoz kötöttek. Az érdeklődők jegyigényüket az Opera Értékesítési Centrumban, valamint a [email protected] e-mail-címen jelezhetik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.