A dokumentumfilmben a színpadon egy hegedűvirtuóz húzza a magyar nótát, teljes magabiztossággal mozog és zenél, hét muzsikus kíséri különféle hangszereken. A külföldi közönség tapsviharban tör ki. Tcha Limberger azonban ezt nem láthatja, mert születése óta világtalan. – Egy nagyon jó humorú ember benyomását keltette az első találkozásunk alkalmával. Lelkes volt, egyszerre több dolgot csinált. Az utolsó volt az, hogy felfigyeltem a vakságára – mesélte lapunknak Miklós Ádám dokumentumfilm-rendező, aki arról is szólt, hogy Tcha Limberger első osztályú gitárművészből vált hegedűvirtuózzá.
Ismertetése szerint hegedülni tizennyolc éves kora után kezdett. Ez azért érdekes, mert általában azt javasolják, hogy nagyon korán, hat-hét évesen kell elkezdeni, ha valaki meg akar tanulni jól hegedülni. – Folyamatosan zenél. Mindig van nála hegedű, de ha nem azzal, akkor egy pohárral is képes zenélni, amiből éppen vizet ivott. Ez már kisgyerekkora óta jellemző volt rá – fejtegette Miklós Ádám.

Fotó: Dave Kelbie
– Belgiumban, sőt egész Nyugat-Európában a magyar nóta a legmegbecsültebb zenék közé tartozik. A filmben a legjobb zenészek beszélnek arról, hogy szívesen játszanák, de igazán jól nagyon kevesen tudják előadni. Ennek a dokumentumfilmnek az is a missziójához tartozik, hogy rávilágítson arra, bár a világban mindenhol el vannak ájulva az emberek a magyar nótától, a magyar emberek többsége nincs tisztában azzal, mekkora kincs birtokosa ez a nemzet. Nem vagyok szakértője a témának, de a forgatás alatt szembesültem azzal, hogy hihetetlen komplex zenéről van szó, temérdek improvizációval – magyarázta a filmrendező.
Mint mondta, mikor Tcha Limberger a Kulacs nevű vendéglőben meghallotta a magyar nótát élőben, azonnal elhatározta, hogy hazánkba költözik és ő is megtanulja igazán jól játszani. Sőt, megtanul magyarul is. Olyan jól sikerült neki a nyelvtanulás, hogy egyáltalán nincs akcentusa, és ha magyar nótát játszik, a csodájára járnak.
– Körülbelül négyéves lehetett, a mikor rájött arra, hogy ő nem lát. Nem értette, hogy az édesanyja honnan tudja, hol van, amikor nem hallja őt. A filmben elmondta, hogy nem érdekli a látás, mert el sem tudja képzelni, mit jelent látni, egyedül az zavarja, hogy nem tud vakon biciklizni. Annyira a hang a mindene, hogy amikor meghallgatta a filmet, amit vele forgattunk, akkor azt kérdezte, tényleg ennyire nyikorog-e az ajtaja, mert ha hozzáadtuk a nyikorgást, az nem korrekt. Mondtam, hogy így nyikorog az az ajtó – mesélte Miklós Ádám.