Van egy nemzedék, amelyik ha meghallja Nino Rota zenéjét, amelyet a Rómeó és Júlia 1968-as megfilmesítésére írt, a kamaszkori lángoló szerelemre gondol. Arra, ami gyomorgörcsöt okoz, és annyira fájdalmas a léleknek, hogy leginkább bele kell halni. Franco Zeffirellit, aki 96 éves korában, szombaton halt meg, a kiskorú veronai szerelmesek tették igazán ismertté, filmje nagyon nagy sikert aratott. Bár ekkor már elkészítette Shakespeare A makrancos hölgy című színművének filmes adaptációját Richard Burton és Elizabeth Taylor főszereplésével, hiába a sztárparádé, a Rómeó és Júlia sokkal több emberhez jutott el világszerte.
A film fricska is volt a maga korában. Zeffirelli ugyanis a hagyományos filmes eszköztárral nyúlt a témához, miközben Európában és Amerikában tombolt a modernizmus. A filmrendező, aki egyébként építészetet is tanult, mind a helyszínek, mind a díszletek és a jelmezek tekintetében kínos pontossággal törekedett arra, hogy minden autentikus legyen. Az olasz szellemiség visszaadása volt a fő cél. Lázadó nemcsak ezért volt, hanem azért is, mert miközben divat lett a hippi életforma és az értékek relativizálására való törekvés, ő a szerelem himnuszát készítette el. Mindezt abban a korban, amikor filmek tömegei szóltak arról, hogy az igazán tiszta szerelem nem is létezik, mert az emberek alapvetően önzők, ráadásul a nőknek nem szerelmi és egyéb kötelékekre, hanem szabadságra van szükségük. Mivel Zeffirelli nem állt be a sorba, a korszak modernista kritikusai azonnal megpróbálták rásütni a giccses jelzőt, de hiába, a rendező alkotása minőségi munka volt.
Zeffirelli tehetségére már a 40-es évek végén felfigyelt Luchino Visconti, de nemcsak ő, hanem Roberto Rossellini és Vittorio De Sica is. Mindannyian alkalmazták segédrendezőként, ám ennek ellenére nem követte őket és realizmusukat; ő is – akárcsak kortársa, Federico Fellini – a maga útját járta. Kevesen tudják, hogy mielőtt világsztár filmrendező lett, az operát is forradalmasította friss, eleven, mozgalmas rendezéseivel. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy a milánói Scala, a párizsi Opera és a londoni Covent Garden népszerű rendezője legyen. Éppen ezért nem túlzás azt mondani, hogy az opera volt az igazán nagy szerelme, ugyanis sokszor elhagyta, de mindig visszatért hozzá.