– Önnek, aki az opera minden korszakából rendezett, mennyiben jelent kihívást operetthez nyúlni?

Jean-Paul Belmondo partnereként is játszott a most elhunyt színésznő
A Dagadó vitorlák filmsorozat Adnanája, Szőnyi Júlia 75 éves volt.
– Önnek, aki az opera minden korszakából rendezett, mennyiben jelent kihívást operetthez nyúlni?
– Kihívás, de kreatív, alkotói szempontból nincs lényegi különbség az opera- és az operettrendezés között, a kiindulási pont minden esetben az adott mű, miközben lenyűgöző a hatás, amit egy operett-előadás képes kiváltani a nézőkből. Nemrég Lehár Ferenc egyik legismertebb alkotását, A mosoly országát rendeztem Sanghajban. Kilencven éve született a mű, Kínában pedig most láthatta először a közönség, ami azért különös, mert A mosoly országa Kínáról, pontosabban a Kelet és a Nyugat találkozásáról szól. Elképesztő élmény volt a bemutató Sanghajban. A főkonzul is megjegyezte, hogy még sosem látott meghatottan könnyező kínaiakat színházban. Az előadás sikere bizonyította, hogy lehet ezzel a műfajjal is katartikus élményt nyújtani. Azt is nagyszerű volt látni, hogyan fogadja a közönség és a szakma Kálmán Imre varázslatos operettdallamait a moszkvai Bolsoj színpadán. Az estünk az ikonikus orosz operaház évadnyitó előadása volt 2018 őszén, úgy, hogy ott korábban nem játszottak operettet. Ezek nagy pillanatok.
– Mégis azt gondolom, más attitűddel kell közelíteni a könnyedebb műfajhoz. Netán a próbák hangulata is felszabadultabb?
– Természetesen megvannak a műfaj sajátosságai, különlegességei: rengeteg izgalmas dramaturgiai és zenei megoldást találhatunk egy-egy operettben. Nem meglepő, hogy a New York-i Metropolitantől Bécsig sok helyen kerül reflektorfénybe a műfaj, kiváló énekeseket, világsztárokat láthatunk operettprodukcióban a legjelentősebb operaházak színpadain, nagyzenekarok kíséretében. Én is hiszek abban, hogy a szórakoztató, üdítő élmény és a művészi érték, a magas minőség nem zárja ki egymást, sőt! A Müpa vezérigazgatójaként is gyakran hallom a kérdést, hogy mi a titok, hogyan fér meg ennyi különböző műfaj – a komolyzene mellett világzene, dzsessz, könnyűzene, az irodalom, a balett, a kortárs táncművészet vagy épp az újcirkusz – az intézmény programjában. Erre is rendszerint azt válaszolom, hogy a kiemelkedő minőség a kulcs. Minden műfajban a legjobb alkotókat és alkotásokat, valamint az innovatív, az új megközelítést keressük, ezt szeretnénk megmutatni a közönségnek, ez a fontos. Ha van titka a sikernek, ez az.
– A bálozó füredi körhöz illesztve miként építette fel a repertoárt?
– A füredi Anna-bál legendás esemény, komoly hagyományokkal és magával ragadó hangulattal. Biztos vagyok benne, hogy aki egyszer átélte, az szeretne újra és újra visszatérni, ezért fontos, hogy időről időre megújuljon a bál, mindig nyújtson valami újat: ennek jegyében készült ez az előadás is. Kálmán Imre nagyszerű operettjeiből csendülnek fel majd dalok, főként a Csárdáskirálynőből: a kivételes operaénekesek mellett nagyszerű táncművészekkel és a Mendelssohn Kamarazenekarral egészül ki a produkció. Meghatározó lesz maga a helyszín is: emblematikus tér a díszes bálterem, ám ott a park, amelynek szintén varázslatos hangulata van. Zoób Kati divattervezővel együtt gondolkodva született meg az ötlet, hogy milyen izgalmas lenne kinyitni a tereket és kilépni a bálterem falai közül. Kálmán Imre zenei zsenialitása szintén garancia a kivételes élményre: talán nem is vagyunk tudatában annak, mennyi mindent köszönhetünk neki. Méltán világhírű büszkeségünk ő: az operettjeiből rengeteg motívum közkincs, számtalan dallamot, melódiát ismerünk tőle. Ebben az évben ráadásul a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne is itt lesz az Anna-bálon, jelenlétének köszönhetően bizonyára még többen figyelnek majd az eseményre itthon és külföldön egyaránt.
– Milyen szakmai vagy személyes kötődése van Balatonfüredhez?
– Sokat jelent nekem, ahogy maga a bál is, hiszen az első, világszerte nézhető televíziós közvetítését én rendeztem. Lenyűgöző ez a közel kétszáz éves hagyomány, és visszajáró vendégként őszintén mondhatom, Európában is egyedülálló az esemény hangulata. Hatalmas potenciál rejlik benne, hiszen pontosan tudjuk – Budapest, a Müpa és a nagy összművészeti fesztiváljaink kapcsán is tapasztaljuk –, hogy egy város márkáját semmi sem építi jobban, mint az ott átélhető felejthetetlen élmények. A 17. FINA Master Világbajnokság nyitó előadásának rendezőjeként is öröm volt Balatonfüreden dolgozni: jó látni, hogy milyen gazdag kulturális élet van a városban.
A Dagadó vitorlák filmsorozat Adnanája, Szőnyi Júlia 75 éves volt.
Az ünnepi szentmisén működik közre a zenekar.
A húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódnak a Fonó programjai
A Svenk szombati adásában a Csongor és Tünde.
Itt a pollenszezon, de miért súlyosbodnak évről évre az allergiás tünetek?
Drámai meccset vívott Németországban a BL-címvédő Győr
Kitört a botrány a teniszvilágban, Serena Williams mindent borított
Hont vs. Orbán - Egy kíméletlen szócsata, amit senki sem akar kihagyni + videó
Kitálalt a Farm VIP versenyzője: 14 év és egy gyermek után elvált, ez az oka
Európában is példátlan – így látták a Mandiner olvasói Hont András interjúját Orbán Viktorral
A román sport magyar legendája: „A mocskos, aljas dolgokat volt nehéz kibírni”
Marozsán Fábián: Továbbra is keményen dolgozunk, de szerintem jó úton haladunk
Kulcsembere sérülése és mesterhármas is keserítette a Barcelona életét
Olimpiai bajnokunk mért hatalmas ütést Magyar Péterre
Továbbra sem talál legyőzőre a Győr: több mint egy évtizedes átkot tört meg
Marozsán bravúrján ámul a teniszvilág, az olimpiai bajnoktól sem riad vissza
A Dagadó vitorlák filmsorozat Adnanája, Szőnyi Júlia 75 éves volt.
Az ünnepi szentmisén működik közre a zenekar.
A húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódnak a Fonó programjai
A Svenk szombati adásában a Csongor és Tünde.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.