– Önnek, aki az opera minden korszakából rendezett, mennyiben jelent kihívást operetthez nyúlni?

Soha nem publikált, ismeretlen Jókai-ereklyék bukkantak fel
Különleges antikvár ajánlójegyzék készült az írófejedelem bicentenáriumára.
– Önnek, aki az opera minden korszakából rendezett, mennyiben jelent kihívást operetthez nyúlni?
– Kihívás, de kreatív, alkotói szempontból nincs lényegi különbség az opera- és az operettrendezés között, a kiindulási pont minden esetben az adott mű, miközben lenyűgöző a hatás, amit egy operett-előadás képes kiváltani a nézőkből. Nemrég Lehár Ferenc egyik legismertebb alkotását, A mosoly országát rendeztem Sanghajban. Kilencven éve született a mű, Kínában pedig most láthatta először a közönség, ami azért különös, mert A mosoly országa Kínáról, pontosabban a Kelet és a Nyugat találkozásáról szól. Elképesztő élmény volt a bemutató Sanghajban. A főkonzul is megjegyezte, hogy még sosem látott meghatottan könnyező kínaiakat színházban. Az előadás sikere bizonyította, hogy lehet ezzel a műfajjal is katartikus élményt nyújtani. Azt is nagyszerű volt látni, hogyan fogadja a közönség és a szakma Kálmán Imre varázslatos operettdallamait a moszkvai Bolsoj színpadán. Az estünk az ikonikus orosz operaház évadnyitó előadása volt 2018 őszén, úgy, hogy ott korábban nem játszottak operettet. Ezek nagy pillanatok.
– Mégis azt gondolom, más attitűddel kell közelíteni a könnyedebb műfajhoz. Netán a próbák hangulata is felszabadultabb?
– Természetesen megvannak a műfaj sajátosságai, különlegességei: rengeteg izgalmas dramaturgiai és zenei megoldást találhatunk egy-egy operettben. Nem meglepő, hogy a New York-i Metropolitantől Bécsig sok helyen kerül reflektorfénybe a műfaj, kiváló énekeseket, világsztárokat láthatunk operettprodukcióban a legjelentősebb operaházak színpadain, nagyzenekarok kíséretében. Én is hiszek abban, hogy a szórakoztató, üdítő élmény és a művészi érték, a magas minőség nem zárja ki egymást, sőt! A Müpa vezérigazgatójaként is gyakran hallom a kérdést, hogy mi a titok, hogyan fér meg ennyi különböző műfaj – a komolyzene mellett világzene, dzsessz, könnyűzene, az irodalom, a balett, a kortárs táncművészet vagy épp az újcirkusz – az intézmény programjában. Erre is rendszerint azt válaszolom, hogy a kiemelkedő minőség a kulcs. Minden műfajban a legjobb alkotókat és alkotásokat, valamint az innovatív, az új megközelítést keressük, ezt szeretnénk megmutatni a közönségnek, ez a fontos. Ha van titka a sikernek, ez az.
– A bálozó füredi körhöz illesztve miként építette fel a repertoárt?
– A füredi Anna-bál legendás esemény, komoly hagyományokkal és magával ragadó hangulattal. Biztos vagyok benne, hogy aki egyszer átélte, az szeretne újra és újra visszatérni, ezért fontos, hogy időről időre megújuljon a bál, mindig nyújtson valami újat: ennek jegyében készült ez az előadás is. Kálmán Imre nagyszerű operettjeiből csendülnek fel majd dalok, főként a Csárdáskirálynőből: a kivételes operaénekesek mellett nagyszerű táncművészekkel és a Mendelssohn Kamarazenekarral egészül ki a produkció. Meghatározó lesz maga a helyszín is: emblematikus tér a díszes bálterem, ám ott a park, amelynek szintén varázslatos hangulata van. Zoób Kati divattervezővel együtt gondolkodva született meg az ötlet, hogy milyen izgalmas lenne kinyitni a tereket és kilépni a bálterem falai közül. Kálmán Imre zenei zsenialitása szintén garancia a kivételes élményre: talán nem is vagyunk tudatában annak, mennyi mindent köszönhetünk neki. Méltán világhírű büszkeségünk ő: az operettjeiből rengeteg motívum közkincs, számtalan dallamot, melódiát ismerünk tőle. Ebben az évben ráadásul a zeneszerző lánya, Kálmán Yvonne is itt lesz az Anna-bálon, jelenlétének köszönhetően bizonyára még többen figyelnek majd az eseményre itthon és külföldön egyaránt.
– Milyen szakmai vagy személyes kötődése van Balatonfüredhez?
– Sokat jelent nekem, ahogy maga a bál is, hiszen az első, világszerte nézhető televíziós közvetítését én rendeztem. Lenyűgöző ez a közel kétszáz éves hagyomány, és visszajáró vendégként őszintén mondhatom, Európában is egyedülálló az esemény hangulata. Hatalmas potenciál rejlik benne, hiszen pontosan tudjuk – Budapest, a Müpa és a nagy összművészeti fesztiváljaink kapcsán is tapasztaljuk –, hogy egy város márkáját semmi sem építi jobban, mint az ott átélhető felejthetetlen élmények. A 17. FINA Master Világbajnokság nyitó előadásának rendezőjeként is öröm volt Balatonfüreden dolgozni: jó látni, hogy milyen gazdag kulturális élet van a városban.
Különleges antikvár ajánlójegyzék készült az írófejedelem bicentenáriumára.
Vajon idén is stílusos lesz Tom Cruise antréja?
A rítus júliusban érkezik a hazai mozikba.
15,5 millió forintnyi támogatás Felczak-lemezek és Felczak-koncertek megvalósítására.
Soros fütyül, Magyar Péter egymilliót lép Ukrajnáért a már ismert koreográfia szerint
Szabó Bálint is feltűnt a szentendrei Lázárinfón
A karosszékében találták holtan a magyar úszópápát: halálos tévedés áldozata lett Széchy Tamás
XIV. Leó: kiderült, így győzte le Erdő Pétert Prevost bíboros – ezen múlt, hogy nem magyar az új pápa
Szoboszlainak fontosabb a házassága, mint a Liverpool bajnoki címe
Vizet találtak a Marson: rátalálhattak a bolygó eltűnt óceánjára
Jégkorong-vb: Zseniális magyar játék, óriási győzelem!
Óriási magyar győzelem a hokivébén, megvan az esély bennmaradásra
Szoboszlai kihúzta a gyufát a Liverpool-szurkolóknál: „Ehhez még nincs joga”
Ez már nem játék: Bognár György udvari bolondnak nevezte Kubatov Gábort
A Real Madrid bajnoka szégyennek nevezte Vinícius tettét a Barcelona ellen
Ruszin-Szendi Romulusz már nem mellébeszél, hanem inkább elmenekül a kérdések elől + videó
Különleges antikvár ajánlójegyzék készült az írófejedelem bicentenáriumára.
Vajon idén is stílusos lesz Tom Cruise antréja?
A rítus júliusban érkezik a hazai mozikba.
15,5 millió forintnyi támogatás Felczak-lemezek és Felczak-koncertek megvalósítására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.