– Önnek, aki az opera minden korszakából rendezett, mennyiben jelent kihívást operetthez nyúlni?
– Kihívás, de kreatív, alkotói szempontból nincs lényegi különbség az opera- és az operettrendezés között, a kiindulási pont minden esetben az adott mű, miközben lenyűgöző a hatás, amit egy operett-előadás képes kiváltani a nézőkből. Nemrég Lehár Ferenc egyik legismertebb alkotását, A mosoly országát rendeztem Sanghajban. Kilencven éve született a mű, Kínában pedig most láthatta először a közönség, ami azért különös, mert A mosoly országa Kínáról, pontosabban a Kelet és a Nyugat találkozásáról szól. Elképesztő élmény volt a bemutató Sanghajban. A főkonzul is megjegyezte, hogy még sosem látott meghatottan könnyező kínaiakat színházban. Az előadás sikere bizonyította, hogy lehet ezzel a műfajjal is katartikus élményt nyújtani. Azt is nagyszerű volt látni, hogyan fogadja a közönség és a szakma Kálmán Imre varázslatos operettdallamait a moszkvai Bolsoj színpadán. Az estünk az ikonikus orosz operaház évadnyitó előadása volt 2018 őszén, úgy, hogy ott korábban nem játszottak operettet. Ezek nagy pillanatok.
– Mégis azt gondolom, más attitűddel kell közelíteni a könnyedebb műfajhoz. Netán a próbák hangulata is felszabadultabb?
– Természetesen megvannak a műfaj sajátosságai, különlegességei: rengeteg izgalmas dramaturgiai és zenei megoldást találhatunk egy-egy operettben. Nem meglepő, hogy a New York-i Metropolitantől Bécsig sok helyen kerül reflektorfénybe a műfaj, kiváló énekeseket, világsztárokat láthatunk operettprodukcióban a legjelentősebb operaházak színpadain, nagyzenekarok kíséretében. Én is hiszek abban, hogy a szórakoztató, üdítő élmény és a művészi érték, a magas minőség nem zárja ki egymást, sőt! A Müpa vezérigazgatójaként is gyakran hallom a kérdést, hogy mi a titok, hogyan fér meg ennyi különböző műfaj – a komolyzene mellett világzene, dzsessz, könnyűzene, az irodalom, a balett, a kortárs táncművészet vagy épp az újcirkusz – az intézmény programjában. Erre is rendszerint azt válaszolom, hogy a kiemelkedő minőség a kulcs. Minden műfajban a legjobb alkotókat és alkotásokat, valamint az innovatív, az új megközelítést keressük, ezt szeretnénk megmutatni a közönségnek, ez a fontos. Ha van titka a sikernek, ez az.