Vannak olyan mondatok, amelyek hallatán az emberiségnek egy igencsak aprócska hányada mérhetetlen izgalomba jön, egy sokkal nagyobb hányadát kirázza a hideg a felháborodástól, a legnagyobb hányada pedig elkezd ámuldozni. Ilyen, amikor elhangzik: „Hölgyeim és uraim! Az árverés hamarosan kezdetét veszi.” Megoszlanak a vélemények abban a tekintetben, hogy mikor kezdődött az a folyamat, amely az amúgy szellemi kulturális tevékenységet elkezdte pénzben mérni. Amikor az örömre, bánatra, játékra épülő alkotás folyamatának végén megjelent az ítélet, amely arról szólt, ez művészet-e vagy sem. Nathaniel Kahn legújabb, Senki többet című dokumentumfilmjében, amelyet ma premier előtt már láthat a közönség az Uránia moziban, már attól is borsódzik az ember háta, ahogy a kortárs képzőművészet és a pénz kapcsolatáról beszélnek az érintett szereplők. Az egyik legerősebb állítás: „A művészet és a pénz mindig egy párt alkotott.” A művészeti árverések világának tehát ez a mondat a fundamentuma, amelyről szögezzük le, hogy óriási hazugság. Szerencsére ma, a fogyasztásba egyre jobban belefáradó társadalmunkban is vannak még kisközösségek, ahol nem pénzben mérik a művészetet, ráadásul az, hogy ez mindig így volt, igencsak torz narratívája az emberiség történetének.
Mi köti össze Kazinczy Ferencet és az Eddát?
Kulturális kirándulás a Rákócziak vidékén.