A Műcsarnok három alagsori termet szentelt a több mint két évtizede elhunyt festőművész kozmikus képeinek, a tárlatot az előcsarnok Kozmosz című 1968–75 között készült grandiózus kárpitja nyitja. Pictor doctus (tudós festő) volt Máriási, a Budapesti Műszaki Egyetem Rajz- és Formaismereti Tanszékének legendás tanára, aki előadásain a makro- és mikrokozmosz dimenzióiba vezette diákjait. Kutató emberként tudatában volt annak, hogy a világban semmi sem független a nagy egésztől, és az összefüggésrendszer alapja a makrokozmosz és az ember kölcsönhatása.
Máriási tudományos elmélyültségű, elemző művész volt, a tét nélküli alkotás örömében, a megfelelési kényszertől mentesen felszabadult erővel vitte vászonra vízióit.
Örvénylő spirálok, hullámzó vonalak égi-földi mintázatai, a sarjadás és az ősrobbanás, a sziklák születése és a hólepte kráter világképei kerültek a Műcsarnok alagsori termeinek falaira. Tételei nem kijelentő mondatok, a kétkedés és a meggyőződés erejével hatnak és egyszerre érintenek meg az érzékek és a szellem síkján. Külön teret kaptak a tusrajzok, a sziklás hegyvonulatok felülről szemlélt mozgásai, az elemi erők motívumai. A középső terem jórészt a világűrbe, a bolygók közé emel. A kiállítás legélénkebb színvilága tárul itt elénk: a türkiz, a smaragdzöld és a lila megannyi árnyalatával, szinte valószerűtlen színkavalkáddal repít el a földtől.

Fotó: Kurucz Árpád
A harmadik – vagyis a nyitóterem – a leginkább földhözragadt, noha az égi jelenségek elmaradhatatlan szereplői, de ebben a szekcióban találkozunk a sarjadás, a sziklák születése és a hófedte kráter képeivel. Az éltető elemek egymásra hatásai izgatták, az ősanyag születését, formálódását, bomlását, az elemek együttesét és ezeknek ritmusát szemlélte, érezte. A kiállítást megnyitó Szakonyi Károly szavai szerint „A végtelenben gomolygó vagy éppenséggel a parányi, mikroszkopikus térben kerengő, a világnagy méreteket kicsiny mintákban megismétlődő mozgásokat látta és tárta elénk.”
Egykori tanítványa, Szegő György kiállításhoz írt gondolatai szerint Máriási üzenete félreérthetetlen: „a világegyetem rendjének felismerése – a tudományban és a művészetben egyaránt – segíthet újra rátalálni ember és környezete megbomlott egységére.