időjárás 18°C Aurél 2022. október 5.
logo

Harold Prince neve összeforrt a musicallel

Breuer Csilla
2019.08.02. 10:36
Harold Prince neve összeforrt a musicallel

Kilencvenegy éves korában meghalt Harold Prince színpadi rendező, producer, akinek a neve összefügg a XX. század legismertebb Broadway-musicaljeinek többségével. Az Operaház fantomja, a Kabaré, az Evita vagy a Hegedűs a háztetőn azok előtt is ismert, akik nem különösebben rajonganak a műfajért. Valamennyit ő állította színpadra és indította el a siker máig tartó útján.

Harold Smith néven látta meg a napvilágot New Yorkban, Manhattanben, 1928. január 30-án, német–zsidó származású családban és még kisgyerekkorában örökbe fogadta Milton A. Prince tőzsdeügynök. Az egyetem és két év az Egyesült Államok németországi hadosztályánál letöltött katonai szolgálat után segédrendezőként kezdett el dolgozni George Abbott rendező-producer mellett. Abbott-tal közös munkája, a The Pajama Game 1955-ben elnyerte a legjobb musicalnek járó Tony-díjat, az amerikai színházi szakma legmagasabb elismerését.

Több mint ötven éven át tartó pályafutása alatt Harold Prince 21 Tony-díjat kapott, többet, mint bárki más egyéni teljesítményért. Ezek közül nyolcat rendezésért, nyolcat az év legjobb musicaljének színreviteléért, kettőt egy musical legjobb producereként érdemelt ki. A Hegedűs a háztetőnért, amikor az 1972-ben a Broadway legtöbbet játszott musicalje lett, és 1974-ben a Candide felújításért is különdíjban részesült. Harold Prince a Kennedy Központ elismerését is elnyerte.

Több mint ötvenéves pályafutása alatt 21 Tony-díjat kapott
Fotó: Europress/AFP

Harold Prince az ismert angol musicalszerző Andrew Lloyd Webber két világsikerét, az Evitát és Az operaház fantomját színre vitte, viszont visszautasította a Macskák rendezését. Webberen kívül olyan világhírű zeneszerzőkkel és szövegírókkal dolgozott, mint Leonard Bernstein, Jerry Bock, John Kander és Fred Ebb, valamint Stephen Sondheim.

„Az összes modern zenés színház gyakorlatilag mindent neki köszönhet” – méltatta Prince munkásságát Andrew Lloyd Webber. Az elismerések ellenére Prince így nyilatkozott: „A színház arról szól, hogy létrehozzunk valamint. Puszta szerencse, hogy egyes darabjaim ilyen sikeresek voltak”. Volt is némi alapja a kijelentésnek, hiszen a fáma arról nem szólt, hogy voltak fiaskók is hosszú pályafutása során. Hogy csak kettőt említsek, az Ibsen Nóráját továbbgondoló A Doll’s Life (Egy baba élete) című musical mindössze öt előadást ért meg, a Grind pedig 71 előadás után került le a repertoárról, ami Broadway-mértékkel mérve szintén csúfos bukás.

Harold Prince , aki az utóbbi időben Manhattanben és Svájcban élt, rövid betegség után szerdán hunyt el Izland fővárosában, Reykjavíkban.

A Broadway jelzőfényei a hagyománynak megfelelően július 31-én elhalványultak Harold Prince tiszteletére és emlékére.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.