Százhúsz éve született Alfred Hitchcock filmrendező, akinek művészi hitvallása szerint az a cél, hogy „a néző a lehető legjobban szenvedjen”. Mint ismeretes, ezt kétféleképpen lehet elérni a moziban. Az egyik, hogy rossz filmeket csinál egy alkotó, a másik, hogy thrillert vagy horrort. Hitchcock kétségtelenül a nehezebb utat választotta. Eszköze a suspense-technika volt, sőt a szakirodalom szerint ő fejlesztette tökélyre ezt a feszültségkeltési módszert. Ennek a lényege az, hogy a néző sokkal jobban informált, többet tud a történések motívumairól, mint a főszereplő, hamarabb látja vagy érti meg, hogy miféle veszély közeleg. Míg a főszereplő éli a megszokott életét a mozivásznon, a néző már javában retteg. Nem attól fél, amit lát, hanem már előre fél attól, ami lesz. Ez volt Hitchcock igazi felismerése: nem kell mutatni semmi félelmeteset ahhoz, hogy a néző rettegjen.

Magyar zászló a világűrben: hazánk az elsők között küldött embert a csillagok közé
A Szélesvásznú történelem következő adása különleges alkalomból tér le megszokott útjáról: ezúttal nem egy magyar filmtörténeti klasszikusról beszélgetnek Szanyi Sarolta vendégei, hanem egy riportfilmről, amely az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan pályafutását mutatja be.