Vajon a szuperhősfilmek a kulturális öngyarmatosítást szolgálják? Nézzük meg a számokat! A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint idén a legtöbben – 818 ezren – a Bosszúállók: Végjáték című szuperhősfilmre látogattak el. Üröm az örömben, hogy a művészmozik látogatottsága is 30 ezerrel esett vissza a tavalyi számokhoz képest. De Magyarországon tavaly is a Bosszúállók: Végtelen háború című szuperhősfilm tarolt, és a tíz legnézettebb filmalkotás között szerepelt a Venom, a Fekete Párduc és persze a Deadpool 2 is. Nagyjából a top tíz fele. Filmalkotásnak neveztem ezeket? Lehet, hogy tévedtem, hisz Martin Scorsese Oscar-díjas olasz–amerikai filmrendező – a Taxisofőr, a Krisztus utolsó megkísértése és a Viharsziget rendezője – nemrég azt nyilatkozta, hogy a szuperhősfilmek nem minősülnek filmalkotásnak.
Az Empire magazinnak adott interjújában azt fejtegette a Marvel-világról, hogy a szuperhősmozik nélkülözik mindazokat az erényeket, amelyektől egy film valóban különlegesnek vagy egyáltalán, értékes műalkotásnak számít: „Nem nézek ilyesmit. Megpróbáltam, de rájöttem, hogy ezek nem filmek. Szerintem a képi világuk kifogástalanul kivitelezett, a színészek a körülményekhez képest a legjobban igyekeznek játszani, mégis, ezek a filmek leginkább olyanok, mint a vidámparkok. A valódi filmek ugyanis érzelmi, pszichológiai tapasztalatokat igyekeznek tolmácsolni a nézőnek” – állította a rendező, aki szerint ezek a filmek csak névleg folytatások, valójában egymás remake-jei, hisz nincs bennük se kockázat, se rejtély, így „variációk véges számú témára, közönségigények kielégítése céljából”.
Persze kígyót-békát és kultúrsznobságot kiáltva sokan nekiugrottak Scorsesének, aki egy teátrális meghátrálás helyett inkább megerősítette az álláspontját, mondván: tudja, milyen művészi lehetőségek vannak a filmekben, és a „Marvel-filmek attól olyan messze vannak, mint ide az Alfa Centauri”. Bob Iger, a Disney igazgatója persze visszaszólt, szerinte Scorsese egyetlen Marvel-filmet sem látott, különben nem mondana ilyeneket, és azt üzente a filmrendezőnek, hogy rengeteg szakember dolgozik a Marvel-filmeken, a közönség pedig világszerte jó élménnyel megy haza a moziból. Úgy is fogalmazhatott volna, hogy akárcsak a vidámparkból, hisz a közönségigény kielégítése magyarán a profitmaximalizálást jelenti.