Mi lehet a szellemi átjárás François Fiedler/Fiedler Ferenc, Jankovics Marcell, Várady Róbert, Alexander Gyenes és Lukáts Andor eltérő életműve között?
A kísérletezés az új képalkotás belső kényszere, a kortárs alkotók sokirányú művészeti és tudományos elmélyülése, minden bizonnyal olyan megragadható momentuma a kiállításegyüttesnek, amely láthatatlan szálat húz az autonóm alkotók életművében. A legizgalmasabb talán az itthon, az elmúlt években felfedezett életmű, a Franciaországba emigrált Fiedler Ferenc eddigi legnagyobb hazai kiállítása.
A negyvenes években Párizsba disszidált Fiedler Ferenc (1921–2001) mintegy évtizede van jelen a magyar műkereskedői köztudatban, az életművet felkaroló Makláry Fine Arts vezetője, Makláry Kálmán a második világháború utáni modern hazai mesterek legfontosabb életműveként említi, amely mostanra kezd helyére kerülni a művészeti kánonban.

Fotó: Kurucz Árpád
Unokaöccse, Fiedler Péter tíz éve hozta létre a François Fiedler közhasznú alapítványt az alkotó életművének ápolására, amelynek fő küldetése, hogy a kommunista diktatúra évtizedeiben száműzött alkotót hazájában is elismerjék.
Géniusza gyerekkorától nyilvánvaló volt: már ötévesen olajképeket festett, tízévesen felnőtt alkotókkal állított ki, 14 éves korában Rákóczi Ferencről készített portréval hívta fel magára a figyelmet – ezzel a képpel nyit a Műcsarnok tárlata is.
Mimetikus képességére vall, hogy olyan nagy mesterek vallási tárgyú képeit másolta, mint Leonardo da Vinci, Michelangelo vagy Caravaggio. A főiskolán Szőnyi István tanítványaként bontakozott ki tehetsége, figuratív munkáinak néhány darabját megvásárolta a magyar állam.
1947-ben még Hantai Simonnal és Reigl Judittal állított ki, majd ugyancsak Hantaival 1948-ban a Római Magyar Akadémián mutatta be munkáit. Fiedler Ferenc azonban nem tért vissza Rómából, a francia emigrációt választotta, és ezzel örökre búcsút mondott szülőföldjének. Franciaországi létével nemcsak hazájától, de a figuratív festészettől is megvált.
Nem csatlakozott a szürrealisták harmadik nemzedékéhez, az indulatokon alapuló geszturális festészet érdekelte. Jellegzetessége a gazdag felületképzés, a fröcskölés, csorgatás, a visszakaparással megdolgozott textúra, sötétből sejlő fénycsíkok.