– Széchenyi Istvánról, Mátyás királyról, Báthory Istvánról, Árva Bethlen Katáról, Bolyai Jánosról, de Van Goghról is írt drámát. Válogatott drámáit mostanában adta ki három terjedelmes kötetben a Napkút Kiadó. Mi a titka?
– Évtizedeken át tanulmányoztam a történetírás hiteles forrásait, hogy minél jobban megértsem azokat a drámai helyzeteket, amelyekben hőseim diadalmaskodnak vagy elbuknak. És még azt is bevallom, hogy amikor már megírtam a Fényhíd című drámatrilógiámat Széchenyi Istvánról, rádöbbentem, hogy még mindig nem tudom felfogni Széchenyi rendkívüli személyiségének minden rejtélyét, a második ezredforduló idején élő emberként nem is lehetek erre képes. De a legújabb kor többi nagy személyiségeinek a rejtélyét sem tudja felfogni a második ezredforduló idején élő ember. Azért nem, mert a magyar történetírás nem foglalkozik azzal, miképpen határozta meg a történelmi magyar közjog, valamint a Szent Korona misztériuma a régi magyar életet.

Fotó: Bach Máté
– Mégis miért ezek a személyiségek érdekelték? Mi a közös bennük?
– Modern királydrámáimnak hősei csak abban hasonlítanak egymásra, hogy nehéz drámai helyzetekben küldetéstudatuk egyre erősödik, mert mindegyikük hittel hiszi, hogy talán ő lesz az, aki helyreállítja a kizökkent időt. Nem csoda, hogy nem tudnak úgy uralkodni, mint koruk machiavellista uralkodói. Más drámáimnak hősei – államférfiak, tudósok, művészek – önmagukat nemzetük, illetve az emberiség sorsáért felelősnek hiszik, és szeretnének méltóképpen válaszolni koruk legnagyobb kihívásaira.
– Drámáit 1969 óta játsszák. Hogyan emlékszik a bemutatóira?
– Több tucat drámám több száz bemutatójának legalább felét láthattam is. Az Árva Bethlen Kata című monodrámámat – igaz, több mint tíz művésznő előadásában – legalább ezerszer játszották. Erdély és a Felvidék majdnem minden magyar színháza bemutatta a darabjaimat, az első magyarországi színházi bemutatóimról pedig úgy beszéltem annak idején, mintha én magam sem hinném, hogy az a hatalmas sikertörténet nem álom, hanem valóság. Hihetetlen volt számomra, mert nem tudtam, hogy létezett egy rendelet, amely arra kényszerítette a színházigazgatókat, hogy támogassák a kortárs magyar drámát.