„A szerelem olyan, mint egy régimódi tájkép: előtérben egy kis figura, a hölgy, akit szeretünk – és mögötte hegyek és folyók, gazdag, értelemteljes nagy tájék” – írja Szerb Antal A Pendragon-legendában. Mintha csak arról jósolna, ahogy őt és életművét látjuk majd halála után 75 évvel: előtérben egy kis figura, a szerző, akit szeretünk – és mögötte a gondosan fölépített, végletekig finomított gondolati táj. Fekete J. József Szerb Antal Naplójegyzeteiről írt recenziójában mutat rá: „A stilizált naplótól a stilizált művekig a stilizált emberen át vezet az út.” De említi még a napló kapcsán a külön-külön színekben ragyogó görög antikvitást, katolikus erényt, filozófiai tökélyt és a test démonának kisugárzását is.
1945. január 27-én hunyt el munkaszolgálatosként Szerb Antal magyar író, irodalomtörténész. Elhunyt – szinte kegyeletsértő eufemizmus ezt írni valakiről, akit puskatussal vertek agyon a munkaszolgálatban. A szörnyű és profán tragédiának fényt ad az odavezető út: Szerb Antalt felesége befolyásos barátok segítségével próbálta megszöktetni a munkaszolgálatból, ő azonban nem akarta otthagyni vele együtt szenvedő kollégáit, barátait. Hősiesség, fatalizmus, erkölcsi diadal? Nincs igazi válasz, csak meddő spekuláció. A diadal az, hogy ma is olvassuk ennek a titokzatos, ellentmondásos tűnődőnek a műveit (köztünk maradjon: kinézem belőle, hogy félelem nélkül nézett szembe a halállal – persze semmi közünk hozzá).
Nem is tudom, van-e ma szerző hazánkban, aki végső kérdéseket ilyen frivol könnyedséggel szemlél. Kövezzenek meg, de Popper Péter jut eszembe – bár már ő is a válaszok birodalmában szemlélődik. Mert minden ironikus, stilizált, tanító, kulturális és metakulturális réteget lehántva a Szerb Antal-i szöveg: filozófia. Olvassunk csak bele, hogyan tanítja Waldheim Rudi az Utas és holdvilág tragikus főhősét, Mihályt: „Te is tudod jól, hogy gazdasági szükségszerűség nincs. A gyakorlati élet mítosz, blöff, amit azok találtak ki a maguk vigasztalására, akik nem képesek szellemi dolgokkal foglalkozni. De neked több eszed van, semhogy beugorhass nekik.”