Kevés aktuálisabb gondolkodót kezeltek mostohább módon, mint a tíz éve elhunyt jobboldali katolikus filozófust, Molnár Tamást, amin egy nemrég megjelent monográfia kíván változtatni. Meglepődni persze nem lehet, hogy a teljes egészében a felvilágosodás öröksége által meghatározott magyar (amerikai, francia) akadémiai és szellemtudományi szféra nem ölelte sem élete során, sem halála óta a keblére, az viszont már inkább vizsgálatra méltó, hogy miért maradt a jobboldalon is hivatkozatlan, felhasználatlan a vasfüggöny leereszkedése után is.
Nem lesz azonban kétségünk a válasszal kapcsolatban, ha egy pillantást vetünk a szovjet csatlóslétből feltápászkodni készülő államok politikai és közéleti helyzetére. Európa keleti felében ugyanis azt láthatjuk, hogy a pártállami diktatúra alatt eltelt negyven év során a létező kommunizmus elleni egyetlen eszmei-életviteli lázadást, ezzel kapcsolatosan az egyetlen közvetlenül elérhető alternatívát a nyugati blokk, a kapitalizmus vagy – hogy molnári fogalommal éljünk – az „atlanti kultúra” jelentette. 1989–1990-ben a közélet sem mutatott mást, mint azt a „végre!” érzületet, mely kifejezte: azt, amit eddig búvópatakokban, szubkultúrák kifejeződési helyszínein és szamizdatforgalomban kóstolgattunk, hivatalos politikává is tehetjük. Hogyan találhatna itt hazára (szándékosan provokálunk) egy gondolkodó, aki szerint ez a viszonyulás ab ovo téves? Hiszen „a helyi problémák helyett a globálisak kerülnek előtérbe, melynek »szellemi hálózata« fokozatosan épül ki az egész földön, egyetlen nemzetközi közösséget hozva ezzel létre: a planetáris közösségét”. Molnár elrontja a „szabadság ünnepét”: a negyven év során alakított, gyökereitől, hagyományaitól és vallásától megfosztott homo kádáricus – mely tökéletes alapanyag ahhoz, hogy az atlanti kultúra olvasztótégelyében szavazóvá, fogyasztóvá, tömegemberré váljon – nem kér a gyógyszerből.
A szerző, Pánczél Hegedűs János – egy hosszabb, a professzor életét és recepcióját, illetve a mű koncepcióját bemutató bevezető után – hatásos prózai erővel szinte alámerít minket Molnár modernségfelfogásába, úgy, hogy ezt a professzor létszemléletét meghatározó jelenséget nem mint valami tanagyagot, valami elénk tárt, tőlünk független tárgyat mutatja be, hanem azt a bőrünkön érezzük, jelenléte szinte fojtogat. Ez a kezdőfejezet – amellett, hogy elhelyezi Molnárt a kortárs konzervatívokhoz, kevés jobboldalihoz, illetve tradicionalista szerzőkhöz képest is – megadja azt az alaphangulatot, amelyből a további fejezetek is táplálkoznak, amit a fejezet címe a modernség kórságának és hegemóniájának ír le.