Charles Dodgsonnak, aki Lewis Carroll néven publikálta 1865-ben az Alice Csodaországban, majd az óriási sikeren felbuzdulva hét évvel később az Alice Tüköroszágban (1872) című nonszensz meseregényt, tíz kisebb testvére volt. Nekik kellett nap mint nap kitalálnia valamilyen érdekes és izgalmas mesét. Az írónak tehát elég sok gyakorlati tapasztalata volt azon a téren, hogy a gyerekek mit szeretnek a legjobban a mesékben.
Sokan, sokfélét írtak már arról, miről is szólnak az Aliz-történetek, mert ugye itt kalandok gyűjteményéről van szó, ráadásul sok felnőtt úgy érzi, hogy nem mindig érti, miről is van szó. A Budaörsi Latinovits Színház Aliz! című előadása, amelyet Tengely Gábor rendezett, az író eredeti szándékára helyezi a hangsúlyt: a mesélés örömére. Arra, hogy a világunk érdekes, izgalmas és persze valamennyire félelmetes is, de felfedezésre vár, az élet pedig nem szenvedés, hanem kaland, amelyet kellő mértékű kíváncsisággal érdemes csak megélni.
Tengely Gábor úgy írta át Pallai Mara dramaturggal együtt a szerző szövegeit, sőt még a rendezés során is azt hangsúlyozta, hogy a gyerekek élvezzék az előadást. A bemutató során már a hat-nyolc évesek is úgy beszéltek a színdarabról, hogy nagyon tetszett nekik, amit láttak. Szerintük sokat lehetett nevetni a darabon, de elsősorban nem az volt jó, hogy vicces, hanem az, hogy Aliz milyen érdekes figurákkal találkozik.

Fotó: Borovi Dániel
Ha jól értem, akkor elsősorban azért szerették a gyerekek ezt a színdarabot, mert jól szórakoztak a realizmuson túli világán. És ez volt az író eredeti szándéka is, a meseregény a maga korában is azért lehetett nagyon sikeres, mert teli volt olyan furcsa szituációkkal és párbeszédekkel, amelyek kicsavarják a hétköznapi világot, és ezáltal felettébb szórakoztatóak.
Persze ez a kifordított világ Tengely Gábor rendezésében izgalmasan reflektál arra a közegre, amelyben a gyerekek élnek, de ez a tudat mélyrétegeiben hat, a rendezés szerencsére véletlenül sem akarja didaktikusan kimondani a tanulságokat.
Az Aliz! premierjén a gyerekek kedvence egyértelműen a Macska volt, ők cicának nevezték. Nemcsak azért, mert ha felvette a kalapját, akkor láthatatlan lett, a gyerekek viszont látták őt a színpadon, tehát el kellett képzelniük, hogy láthatatlan a látható, hanem azért is, mert Páder Petra a legnagyobb színésznőket is túlszárnyaló tehetséggel volt cica a színpadon.