– Neves zenészek már átadása pillanatában a világ egyik legjobb hangversenytermeként beszéltek a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremről. Mi teszi különlegessé a terem hangzását?
– A Müpa hangversenytermébe olyan változtatható elemeket tervezett bele Russell Johnson akusztikai tervező, melyekkel a hangzást nagyon tág határok között lehet változtatni. A kiváló amerikai tervezőnek mondhatni névjegye volt a zengőkamra, amely a Bartók Béla-terem fő akusztikai eleme, és amelyet az átadást követően nem sokkal bekövetkező sajnálatos halála miatt tudomásom szerint máshol már nemigen alkalmaztak. Az 58 darab, egyenként négy- és nyolctonnás zengőkamraajtó segítségével hozzá lehet tenni a térhez bizonyos térfogatú területet. Nem is keveset, hiszen ha az összes kamrát kinyitjuk, akkor a terem térfogatát harmadával lehet növelni. Ezek segítségével számos lényeges műszaki paraméter változtatható, többek között az utózengési idő, azaz hogy mennyi idő alatt cseng le a hang a térben. Nem mindenki szereti ugyanazt a hangzást. A zeneszerző megálmodta a művet, de az előadóművész elég nagy szabadsággal rendelkezik, hogy azt hogyan adja elő.
– Milyen elemek segítik még a jó akusztikát?
– Fontos a függönyök ki-be húzhatósága. Ezzel a megoldással mozikban is találkozhatunk. A függönyökkel csillapítottabb hangzásúvá válik a terem, amelynek amúgy kellemes, fényes akusztikája van. Érdemes külön kiemelni a canopyt, vagyis a hangvetőt, amely más hangversenytermeknek is bevett megoldása. A hangvető a különböző állásaival befolyásolja a zenészek együtt hallását, vagy segíti, hogy a hang könnyebben kijusson a nézőtér felé. Az itteni hangvető azonban meglepően robusztus, 42 tonnás szerkezet. Külön érdekesség, hogy a hangversenyterem hatalmas rugókon ül, amelyek minden külső rezgést leválasztanak.

Fotó: Kurucz Árpád
– A Fesztiválszínházat is nagyon dicsérik. Ez miben más?
– Míg a nemzeti hangversenyterem monumentális, csillogó és fényes hangzású, a Fesztiválszínház hangzása meleg tónusú, minden elemében szinte elringatja a nézőt. A belső burkolatokat Ambrus Sándor szobrász, fafaragó művész készítette, de amit sokan csak díszítéseknek vélnek a falakon, azoknak a rovátkáknak és perforált felületeknek komoly akusztikai szerepük van. Egyes elemek „törik” a hangot, azaz diffúzorként működnek, míg a perforált felületeknek hangelnyelő szerepe van. Fontos kiemelni, hogy a Bartók Béla-teremhez hasonlóan rugókon áll a Fesztiválszínház is. Hogy ez a rugó hogy néz ki, arra a figyelmes szemlélő a mélygarázsban láthat is példát.