Hogy miért kellett vagy három évtizednek eltelnie ahhoz, hogy elkezdjenek megjelenni az első, a magyarság második világháborús sorsát feldolgozó, említésre méltó családregények, rejtély – ám egyértelműnek tűnik, hogy Urbán Péter új könyve, a Varjúröpte az egyik méltó munka arra, hogy betöltse ezt az űrt.
A szerző A három Erdődi című darabjának nagy sikerrel zajló kispesti előadásán, amely éppen e könyv bemutatójával együtt került sorra, elmondta: a „Csillagösvény-trilógia”, amelynek ez az első része, a második világháborútól 1956-ig öleli fel az Erdődi család történetét. Mivel egy másik, nemrég megjelent új magyar családregény, Jezsó Ákos Megyek túlra című, a Trianon 100 rendezvénysorozaton is bemutatott műve is nagyjából ezt a korszakot dolgozza fel egy felvidéki család sorsán keresztül, elmondhatjuk, hogy többen is belekezdenek végre ebbe a még mindig úttörőnek számító vállalkozásba: sallangoktól mentesen bemutatni a második világháborútól a kommunista diktatúráig tartó korszak történetét. Hamvas Béla Karneválja óta nem nagyon olvashattunk ilyen munkákat.
A hat Erdődi testvér – Urbán gördülékeny, mesélős stílusának köszönhetően – hamarosan jó ismerősünkké válik, miközben a hat különböző életút mentén bepillantást nyerünk a háború előtti és alatti idők legkülönfélébb társadalmi rétegeinek örömeibe, gondjába, tragédiáiba. Karcsi, a legfiatalabb testvér 17 éves a regény 1939 karácsonyán induló cselekménye kezdetén, rajta és Ilona nővérén kívül mindenki házas már. Az, hogy a testvérek házastársait is megismerhetjük, még szélesebb lehetőséget ad az írónak arra, hogy a mérnöktől a dohánycsempészig, az állatorvostól a földbirtokosig terjedő skálán is bemutathassa: milyen spektrumai lehetnek egy emberi létnek. Mert – mint Urbán novellái, történelmi regényei során annyiszor – itt is az elbukó vagy felemelkedő, az esendő és bűnös ember az igazi főszereplő.
Urbán leginkább a szegény sorsú, hányatott életű Ferenc sorsát látja izgalmasnak. Ez a munkatábort és fogdát is megjárt, kemény kezű fenegyerek egyértelműen központi figurája a regénynek. Ő az, aki a legmélyebbre merül, a bűnözés és az alkoholizmus pokolbugyrait is megjárja, és mégis képes feltámadni, önmagára találni. A regény a háború első szakaszáig tart, amikor a németek éppen elakadtak Moszkva alatt, az ország még örvendezett a visszatért területeknek, bár katonáink már – mint a regény hősei is – letáboroztak a Don folyónál.