A test és a lélek örök titkai

A test, valamint a testábrázolás problematikája a képzőművészet egyik örök témája, hiszen a test mibenlétét, megragadhatóságát kutató kíváncsiság kezdettől fogva ott munkál a művészekben.

Tóth Béla István
2020. 04. 01. 12:45
A köldökbe nagylátószögű tükröt rejtett a művész Fotó: Esernyős/Pogonyi Dávid
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A test, valamint a testábrázolás problematikája a képzőművészet egyik örök témája, hiszen a test mibenlétét, megragadhatóságát kutató kíváncsiság kezdettől fogva ott munkál a művészekben. De az ember mint létbe vetett, önmagát kereső, önreflektív biológiai entitás vizuális megjelenítése egyszersmind túl is mutathat a test két- vagy háromdimenziós, valósághű vagy elvonatkoztató leképezésén, ábrázolása kiapadhatatlan kútforrása a lelki folyamatok és a testhez való viszonyunk megértésének. Könyv Kata Barcsay-díjas festőművész Óbudán kiállított munkái is ez utóbbiakhoz nyújtanak támpontokat. Habár változatos anyaghasználat, különféle médiumok együttes jelenléte jellemzi a tárlatot, a test(rész)ábrázolások, test indukálta képzettársítások és vizuális kísérletek közös gondolatiságot hordoznak magukban. Könyv Kata művészetében a 2010-es évek derekán kezdett fokozottan hangsúlyossá válni az emberi test ábrázolása, és a kiállítás legmarkánsabb része, a művész által puha képeknek nevezett sorozat több darabjának megszületése is ekkorra tehető. Ezek bútorlapra kasírozott, szivaccsal kitömött mikroplüssre festett felnagyított testrészletek, melyek közt akadnak ugyan kisebbek is, de némelyik eléri a 40×120 cm-es méretet. Egy beharapott női ajak, egy behunyt szem és az azt körülölelő ráncok vagy a pohos hasba markoló festett körmű ujjak és más gesztusok ilyen módon történő kimerevítése különösen érdekes.

A köldökbe nagylátószögű tükröt rejtett a művész
Fotó: Esernyős/Pogonyi Dávid

A korai táblaképszerű, puha képeket ovális és domborműre emlékeztető, a test formáját követő alkotások egészítik ki. A női has és köldök felnagyítása ugyan eltérő felfogásban, de többször is feltűnik a tárlaton, ez a kiállítás egyik kulcsmotívuma. A köldökbe rejtett nagylátószögű tükör pedig újfent kitágítja az értelmezési tartományt. Egy-egy kép a gesztusokban megbúvó érzelmi töltet mellett olykor a test tökéletlenségére is ráirányítja a figyelmet, de a narancsbőr és a visszeres térdhajlat szuperplánban történő felmutatása egyben diszkrét viszontválasz a mindent átható testkultuszra.

A kiállított művek másik jelentős csoportját az üvegképekként aposztrofálható olajfestmények adják, melyek meleg színeikkel és sejtelmességükkel váltanak ki érdeklődést a befogadóból. A színes katedrálüvegeken keresztül látható elmosódó, mezítelen női és férfialakok tökéletes festői megformáltságukkal lenyűgöző élményt nyújtanak, továbbá Platón barlanghasonlatát és az ismert bibliai igét – „tükör által homályosan” – is eszünkbe juttatják. Könyv Kata művészetének komplexitását tovább mélyíti a folyamatos önreflexió, mivelhogy számos festményén ő maga látható, ami igazán személyessé teszi alkotásait. A testtel kapcsolatos művészi gondolkodást viszi tovább az Üvegtest I. és az Üvegtest II. című munka, melyeken egy akváriumra emlékeztető üvegtestet ölel meztelen testéhez egy nő. Túl azon, hogy messze ezek a legfilozofikusabb művek a tárlaton, kapcsolatot képeznek a gesztusmementókként felfogható puha képek, a test (és talán a lélek) sejtelmességét, kiismerhetetlenségét sugalló üvegképek és az úgynevezett kimaszkolt portréképek (Kívülvaló I–II.) között. Ez utóbbiak a tárlat többi művéhez hasonlóan szintén a testhez való viszonyulás, a hamis vagy reális önkép, a tér és a festői megjelenítés összefüggéseit kutatják. A tárlat festményeit remekül kiegészítik a túltelített sóoldattal töltött üvegvitrinek, melyekbe különféle zsinórkompozíciók kerültek, s melyekben a víz párolgása révén folyamatosan változó sókristálymintázatok alakulnak ki. A kiállítási koncepciót erősítendő egy-egy kép és René Magritte A vörös modell című festményét installációként megidéző, női lábfejekben végződő bakancsok elhagyhatók lettek volna, de mindezekkel együtt is kimagasló színvonalú kiállítást tekinthet meg a kortárs művészetre nyitott látogató.

(Könyv Kata Üvegtest – Corpus Vitreum című kiállítása online megtekinthető az Esernyős Galéria Facebook-oldalán)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.