Szenvedélyes kirohanás a világ ellen

„A gyorsan mozgó és az online világból sokat markoló vállalatok mostanra, azaz 2019-re bebizonyították, hogy nem bízhatunk bennük. Még a legalapvetőbb értékrendet sem voltak képesek megjeleníteni az online szférában. Valamifajta új védelemre, új szabályozásra van szükség, hogy újjáépítsük azt a helyet, amit mindannyian szeretünk.” Ezeket a mondatokat Damian Bradfield, a WeTransfer nevű cég és szolgáltatás (a világ legnagyobb fájlküldő szolgáltatása ez) megalapítója és vezetője írja könyvében, amelyben hosszan és részletesen elemzi, miért jutott oda az internet, ahova jutott, és milyen kiutat lát ő ebből.

Nagy Koppány Zsolt
2020. 04. 14. 13:24
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hasonló könyveket általában messzire kerülöm (csakúgy, mint az életvezetési tanácsokat adó köteteket), de mikor megláttam, hogy ki a szerző (bevallom, soha nem gondoltam a WeTransfer mögött álló emberre, pedig számtalanszor tette könnyebbé az életemet ez a kiváló és két gigabájtnyi adatküldésig ingyenes szolgáltatás), nyomban lecsaptam rá.

Damian Bradfield kissé más utat járt be, mint amerikai társai a Szilícium-völgyben vagy valamelyik poros városka garázsában: ő Hollandiában alapította meg kis cégét, és a kezdetektől megpróbált nemcsak üzleti etikát érvényesíteni minden lépésénél, hanem tisztességes felhasználók iránti attitűdöt is kifejleszteni. A legtöbb nagy cég ugyanis (a Google, a Facebook, az Instagram) a szerző állítása szerint irtózatos mennyiségű adatot gyűjt össze a felhasználóktól és felhasználókról (akik az apró betűs felhasználói szerződések még apróbb betűs adatvédelmi részét könnyedén és olvasás, értelmezés nélkül ugorják át és fogadják el, hogy minél hamarabb részük lehessen a „megkapás” élményében), és ezeket az adatokat arra használják, hogy célzott hirdetésekkel szemeteljék tele az összes felhasználói felületet: „Az információszálak hosszú sora, összekapcsolódva a közösségi médiával és az életünkbe beengedett mindenfajta technológiával végül olyasmivé áll össze, amit nagyon finoman fogalmazva profilnak nevezhetünk. Idővel kialakul mindebből egy olyan félelmetesen pontos karakterleírás, amely korábban leginkább az orosz regényírók fantáziájában létezett csupán.”

Ez pedig – a Big Data megléte, állandó továbbfejlesztése – rendkívül aggályos a szerző szerint. Talán mi itt, Kelet-Közép-Európában – akik pár évvel ezelőtt még kézzel felcímkézett kóddal ellátott kalózcédékről raktuk újra gépünkön a Windows XP-t – nem egészen vesszük komolyan ezt az egészet, vagy nem találunk semmi aggasztót abban, hogy minden számunkra elérhető felületen érdekes módon olyan hirdetések jelennek meg, amelyek érdekelhetnek bennünket; de Bradfield olyan meggyőzően és olyan szórakoztatóan érvel ellene, hogy egész komolyan elkezdünk aggódni a kötet első harmada után. Még szerencse, hogy képes a legmagasabb szintű intelligenciát feltételező zseniális öniróniára is – egy ponton például, midőn szenvedélyes kirohanást intéz nagyjából az egész világ ellen, a következőképpen inti meg magát: „És most hagyjuk gyorsan abba, mielőtt a szónoklat beláthatatlan magaslatokba szárnyal, és valaki a hátsó sorból figyelmeztet, hogy az én cégem valójában csak fájlokat továbbít és teljes képernyőn mutatja a hirdetéseket. Ez azért nem éppen a WeGandhi.”

Ugyanakkor minden szaván átsüt a profizmus, az internet és a köréje szövődő (vagy már szövődött), szinte felfoghatatlan méretű üzlet egészen elképesztően pontos és mélyreható ismerete (ugyanakkor nemcsak bírálja, hanem folyton összeveti a saját, szintén milliárdos cége gyakorlatával mindazt, amit leír, analizál, mond), teljesen hiteles minden szava.

Még ha úgy olvassuk is, hogy tulajdonképpen csak a saját vállalkozását és üzleti elképzelését reklámozza, ezúttal egy üzleti világról szóló könyvben, akkor is igen érdekes és tanulságos olvasmány, olyan adatok bemutatásával, olyan összefüggések felfejtésével és megmutatásával, hogy az egyszeri olvasó beleszédül… és ha tehetné, nyomban leiratkozna mindenhonnan, ahová könnyed szerződésifeltétel-elfogadással az elmúlt években feliratkozott. De talán egy mákszemnyivel így is közelebb kerülünk az ideális világhoz: ha elolvassuk, megértjük ezt a könyvet, és kissé tudatosabb felhasználókká válunk.

Damian Bradfield: Kiáltvány a bizalomról – Mit kell tennünk egy jobb internetért? Fordította: Kancellár Bt. Pallas Athéné Könyvkiadó Kft., Budapest, 2019.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.