– Hosszú idő után írtak újra pályázatot a Komáromi Jókai Színház igazgatói posztjára. Miért?
Történetek magyar festőzsenik kalandos úton megtalált műveiről
Megjelent a Kieselbach Galéria könyvsorozatának legújabb, reprezentatív darabja.
– Hosszú idő után írtak újra pályázatot a Komáromi Jókai Színház igazgatói posztjára. Miért?
– Tizenhét évig nem volt pályázat a pozícióra. Ez egy beteg, elavult rendszer volt, mondhatnám a kommunizmusból itt maradt csökevény. Hagyományosan a megyékhez tartoznak a színházak és az volt a rendszer, hogy akit megválasztott a megye, az határozatlan ideig irányíthatta a teátrumot. Elértük azt, hogy engem 5 évre neveztek ki, amely szisztéma közelebb áll a demokráciához úgy hiszem.
Hatalmas felelősség kézbe vennem a színházat és legalább azon a nívón megtartani, amin eddig volt. De a szintet mindig emelni kell, ezen dolgozunk majd.
– Nehéz lelkiállapotban van a felvidéki magyarság, hiszen a parlament magyar képviselet nélkül maradt. A színház azonban egy meghatározó bástya az ott élő magyaroknak...
– Hatalmas felkiáltójel: hogy itt bizony cselekedni kell. Ebből a munkából most már a művésztársadalom sem maradhat ki.
Nem gondoltam volna, hogy az én életemben megtörténhet, hogy egyetlen magyar párt sem jut a parlamentbe. Össze kell fogniuk a magyaroknak, ha azt szeretnénk, hogy négy év múlva másként alakuljon.
– Valahol azt nyilatkozta, hogy a nemzeti szót betenné a teátrum neve elé...
– Azért használnám, mert a szlovákiai magyar kisebbség egyik színházáról van szó és mindig jusson eszünkbe, hogy mi a magyar kultúrához tartozunk. Anyanyelvünk bővelkedik a zseniálisabbnál zseniálisabb művekben. A világirodalom remekei és a kortárs szlovák dráma ugyanúgy a repertoárunkon lesz, éppen úgy kötődünk Pozsonyhoz, mint Budapesthez.
– A járványhelyzet egyelőre bénítja a lehetőségeket. Hogyan tud tervezni?
– Számunkra a legnehezebb, hogy miként mondhatok bármit, amíg nem tudom a jövőt tervezni. Fel lehet régi darabokat újítani, illetve több próbafolyamata elkezdődött és azokat be kell fejeznünk. Ahány hónapra a társadalom kikapcsolt minket, azt az időt még jó sokáig magunk előtt toljuk. Van egy nagyszerű programunk, amibe jövő héten bele fogunk állni: az online jelenlétünkkel támogatni a felvidéki magyar iskolák irodalom tanítását. Pozsonytól Királyhelmecig mindenki színháza szeretnénk lenni.
– Az anyaországban a Csavar Színház társulatból ismerik legtöbben. Hogy tudja majd összeegyeztetni a független, vándorló társulatot az igazgatással?
– A Jókai Színház ügye lesz a fő feladatom. Addig ameddig van színész, aki szeretne nálunk játszani, addig én leszek az utolsó, aki szerepre vár. Bízom abban, hogy a kettőt tudom majd együtt csinálni és a pihenés nekem a Csavar Színház lesz. Ott megmaradok Gál Tamás, a színművész, mert úgy érzem, hogy nekem ez jár. Már az igazgatói pályázásig vezető út is annyi megoldandó problémával volt kikövezve, hogy felüdülés nekem a Csavar Színház.
– Mi a célja, mennyiben újítaná meg a teátrumot?
– Komoly ígéretem, hogy a nézők számát megduplázom, de közben mindent megtartok az előző érából ami jól működött. Nagy odafigyeléssel leszek a fiatal generációkra. Jó a rálátásom a szakmára, és egy sokfelől érkező igen sokoldalú művészeti tanácsot tudok magam mögött: Matusek Attila Szombathelyről, Garajszki Margit dramaturg, Olasz István társulati tag és társulatvezető a folytonosságot jelenti a színházban, Czulka Ottó színész a Pozsonyi Színművészeti Egyetem és köztünk képez elengedhetetlen kapcsot. Kiss Szilvia a Csavar Színház művésze rendezői titkár lesz, Varga Emese pedig, aki tizenkilenc évig a Jókai Színház dramaturgja volt, majd elhagyta az intézményt, velem tér vissza. Bízom abban, hogy ezzel a nívós gárdával mind a szlovák, mind a magyar szakmára komoly rálátásunk lesz.
Megjelent a Kieselbach Galéria könyvsorozatának legújabb, reprezentatív darabja.
Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha-ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe.
A tegnapi nap folyamán ezrek ünnepelték a téli napfordulót a délnyugat-angliai Stonehenge ősi köveinél.
Meghalt Kalmár Márton szobrászművész, Szeged kiemelkedő alakja, akinek köztéri szobrai és művészeti munkássága meghatározó nyomot hagyott az alföldi városok kulturális életében.
Orbán Viktor: Kilábalunk a háborúból
Az Eb-bronzérmes kézilabda-válogatott sikerkapitánya elmondta, miért utasítja vissza a lehetőségeket
Pénz, szerencse, szerelem: mit tartogat 2025, a Vénusz éve?
Újabb részlet: a magdeburgi merénylő a támadás előtt bekattant a bíróságon – megfenyegette a bírót
Egyetlen dolgot hagyj kint a kertedben télen, ha jót akarsz: sokaknak segíthetsz vele
Globál – Siralmas méretű adósság és katasztrofális állapotú államapparátus vár Trumpra + videó
Itt van a britek háborús bejelentése
Szoboszlai: gól, gólpassz és 6–3-as győzelem Londonban
Igazán emlékezetesre sikeredett Kerkez Milos 50. mérkőzése a Bournemouth színeiben
Pressman nem teszi zsebre, amit a lehetséges utódjától kapott
Kilencéves kisfiú is az áldozatok között a magdeburgi terrotámadásban
Oroszország hatalmas támadást indított
Megjelent a Kieselbach Galéria könyvsorozatának legújabb, reprezentatív darabja.
Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha-ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe.
A tegnapi nap folyamán ezrek ünnepelték a téli napfordulót a délnyugat-angliai Stonehenge ősi köveinél.
Meghalt Kalmár Márton szobrászművész, Szeged kiemelkedő alakja, akinek köztéri szobrai és művészeti munkássága meghatározó nyomot hagyott az alföldi városok kulturális életében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.