Új dalt és klipet adott ki a Rolling Stones együttes

A Rolling Stones új dalt és új klipet adott ki Living In A Ghost Town címmel. A dal maga korábban készült és a jelen helyzetre fésülték át – a hevenyészve fordított sor, miszerint „kísértet vagyok egy kísértetvárosban” nyilván Jaggerék esetében is úgy járt, mint sok más hasonló gondolat és érzet sok más hasonló művészembernél: a járvány óta megtelt némi többletjelentéssel.

Juhász Kristóf
2020. 05. 11. 19:56
Keith Richards, Mick Jagger and Ronnie Wood of the Rolling Stones perform a free outdoor concert at Ciudad Deportiva de la Habana sports complex in Havana
Amint elkezdenek játszani, elfeledtetik a korukat Fotó: Alexandre Meneghini Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A halszemoptika groteszkjével csúsztatott és tágított, kihalt utcák, terek, nagyvárosok furcsa, átmeneti mozdulatlansága. A kamera persze mozog, idegesen, kapkodón, és ettől mozog a város is, csak nem megszokott, lüktető módján, hisz nincs ott senki és semmi, amitől lüktethetne. Mintha inkább inogna az egész. Az olykor megsokszorozott és sokszor fölpörgetett képekben persze ott feszül az emlékezés megsokszorozásának és fölpörgetésének vágya is – hogy ez az érzés mit is jelent napjainkban, olvasóink fantáziájára bízom.

A kihalt utcákon, tereken, épületeken pásztázó kamera kapkodó, néma képeit egy ismerős-ismeretlen dal itatja át valódi élettel. Olyan dal, ami szólhatna bárhol, bármikor, bármiről, de most közmegegyezéses alapon mindnyájunkról szól.

A Rolling Stones dala nyilván akkor is jó volna, ha rossz volna, hisz ők írták és játszották föl. De e ténytől függetlenül is jó: középtempós, feszes, laza és dögös, a csordavokálok egyszerre sugároznak erőt, elvágyódást, és szomorúságot, Mick Jagger nyújtásai, kiabálós kántálásai, és suttogásai még mindig kortalanul sodornak magukkal, akár a blues-os szájharmonika sikolyai. A Keith Richards védjegyének számító, nyitott hangolású gitárfutamokat mintha csak a szél fújta volna össze – tudatos és rutinos a lazaság. A hangolási technikát Richards még 1968 végén fedezte föl (bluesgitárosokat figyelt meg, akik bendzsóhangolást használtak gitárra és üvegnyakkal slide-oltak) és fejlesztette tovább magának: „Megváltoztatsz egyetlen húrt, és hirtelen egy új univerzum tárul fel az ujjaid alatt (…) Senki nem gondolt arra, hogy moll akkordokat játsszon nyitott hangolásban, mert tényleg jó sokat kell hozzá ravaszkodni.

Újra kell gondolnod az egész történetet, mintha a zongorádat a feje tetejére állítanák, és a fekete billentyűk lennének a fehérek, a fehérek meg a feketék. Úgyhogy nem csak a gitárodat, hanem az agyadat és az ujjaidat is át kell hangolnod. (…) Hirtelen kipottyansz a normál zene birodalmából. (…) Bizonyos húrokat teljesen nyitva hagyhatsz. Attól működik a nyitott hangolás, hogy megtalálod a köztük lévő űrt. Ha rátalálsz a megfelelő akkordra, akkor meghallod, hogy mögötte az a másik akkord is szól, amit valójában nem is játszol. (…) Az öt húr visszavitt a nyugat-afrikai törzsekhez. Nekik volt egy nagyon hasonló öthúros hangszerük, ami kicsit hasonlított a bendzsóra. Az is ugyanezt az együtt zengést produkálta, ez rendezte össze a többi hangot, és az iszonyat erős dobokat. Mindig szólt mögötte egy hang, amely végigvonult az egész kompozíción. Ha meghallgatsz néhány precízen kidolgozott Mozart- vagy Vivaldi-művet, akkor rájössz, hogy ezt a technikát ők is ismerték. Tudták, hogy mikor hagyjanak egy hangot csak lógni a levegőben ott, ahol semmi keresnivalója nincs.” – mondja Richards Élet című könyvében, amit sok zenész egyik legféltettebb kincseként őriz.

Visszatérve a klipre: Joe Connor rendező barátai és munkatársai segítségével Los Angeles, Toronto, London, Oslo, Cape Town, Margate és Osaka városaiban egyetlen hétvégén készült felvételeket gyűjtött és vágott össze. A képek a zenészekről készült régebbi stúdió felvételekkel, illetve karanténvideókkal váltakoznak.

Mintha a mindenkori dal, ami háttérzeneként szolgál nyüzsgő városok lüktetéséhez, most a teljes csöndben szólalna meg.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.