– A szobor – ha köztéri, akkor még inkább – dinamizál, mert aktív cselekvésre, mozgásra késztet, találkozásokat kezdeményez, emlékeztet, felidéz és felfedezésre sarkall. Kiviszi a művészetet a köztérre, így azokhoz is eljut, akik maguktól nem is keresik – mondta beszédében Schneller János művészettörténész, aki a tavaly hagyományteremtő szándékkal elindított, a Szentendrei Régi Művésztelep ligetes parkjában látható Szobrok a kertben című kiállítássorozat idei megnyitóján mondott beszédet szerdán.
A szeptember 27-ig körbejárható tárlaton ismét kortárs műveket mutatnak be: a kiállítás kurátora, Cserhalmi Luca tizenegy szobrászművész alkotását választotta ki.
Schneller János a megnyitójában arra is kitért, hogy a szobrok mint háromdimenziós alkotások még aktívabb kapcsolatban állnak az őket körülvevő környezettel, mint a sík táblaképek. A Szentendrei Régi Művésztelep harmóniát sugárzó kertje ezért kifejezetten alkalmas a szobrok közötti sétára, az elmélyülésre, a műalkotások körbejárására, közelről és távolról való megfigyelésére.

Fotó: Kurucz Árpád
A megnyitó alatt szakadó eső szakrális térré változtatta a kiállítás kertjét. Egyrészt azért, mert Grecsó Zoltán, a Willany Leó Társulat táncosa nemcsak a földdel mint anyaggal került kapcsolatba koreográfiája révén, hanem a vízzel is, így még mélyebb lett az általa előadott folyamat ábrázolása, vagyis az anyag értelemmel való feltöltődése. Másrészt Bakos Ildikó Keresztelőmedence című szobra a vendégek szeme láttára telt meg esővízzel, transzcendens magasságba emelve a kiállítás mondanivalóját és az örömöt, hogy a bezártság után újabb kulturális eseménnyel gazdagodhatunk.
Az európai keresztény kultúrkör legfontosabb szimbólumai jelentek meg Melkovics Tamás Szimbólumok című alkotásában, mintegy emlékeztetve arra, hogy az európai ember még tisztában van a gyökereivel. A keresztekből felépített fenyő Jézus születésének ünnepére utal, az országalma, amely a hatalom jelképe, a magyar koronázási jelvények között is megtalálható, az államalapítást idézi emlékezetünkbe, Jézus áldást osztó mozdulata pedig kultúrkörünk legfontosabb rítusáról szól. Mindez együtt pedig arról, hogy változó világunkban a változatlan értékek bírnak megtartóerővel.