Az alkotások már első ránézésre sem tipikus – ha létezik efféle – Trianon-ábrázolások, síró gyermekekkel, anyákkal, bosszúból összeszorított ököllel, szétszakított Nagy-Magyarországgal, azaz minden olyasmivel, amit a liberálisok szívesen titulálnak irredentának, sovinisztának, magyarkodónak.
– Trianon anzix, azaz képeslapok a cím, aminek megfelelően puhítottam a témát, s nem a történészek által megfogalmazottakat vagy a könyvben megszólaló Németh Zsolt, Demeter Szilárd, Kriza Zsigmond gondolataihoz, inkább a Szerényi Gábor által írt művészi látásmódhoz hasonlít az én megközelítésem. Függetlenül a politikailag konzervatív beállítottságomtól, az egyes ember személyes kiszolgáltatottságán keresztül, azt átélve, elképzelve mesélek Trianonról – magyarázta Sárkány Győző, aki képzeletben a történelemben utazva, addig össze nem kapcsolt dolgokat kötött össze asszociáció segítségével. E gondolkodásmóddal harmonizálva megidézi a húsz- és huszonegyedik századi művészeti irányzatok stílusjegyeit, azokból személyes képi világot kialakítva.
– Mondhatjuk, hogy a képek lelki fotók egy drámai, történelmi pillanatról, 2020-ból visszatekintve – fogalmazott a grafikus, megjegyezve, hogy igen nagy bajnak tartaná, ha a művekről ordítana a bevett Trianon-kép.
– A munkáknak önálló grafikákként kell működniük, s nem történelmi képeskönyvként – hangsúlyozta, majd mesélt arról, hogy alapos felkészülés előzte meg a tényleges alkotói munkát, amely alkalmával számos történész előadását hallgatta végig.
– Meg kellett ismernem a történelmi tényeket, folyamatokat, azonban azoktól el kellett szakadnom. A víziók ledöntötték a régóta bevett közhelyeket, el kellett felejtenem az olvasottakat, és belemerülni a saját fantáziavilágomba – avatott be a művész, s kifejtette: drámai sorsokat talált ki, amelyek vallanak arról, hogy a győztes nagyhatalmak miként változtatják a határokat, megalázva népeket, a következmények pedig máig hatnak.
– Ez nem hiteles történelmi képsorozat, nem Trianon-illusztráció, én nemcsak visszafelé, előre is tekintek, nem csak a békediktátum témáját járom körbe – jelentette ki a képzőművész, majd szóba hozta a Bálványok bukása című kötetét, illetve grafikai sorozatát, amit a reformáció ötszázadik évfordulójára alkotott.