A belügyi tárca III/III-as csoportfőnökségének bomlasztó tevékenysége a fekete bárányok körében nem volt elhanyagolható, tekintve, hogy viszályt tudtak szítani a zenészek között, aminek nem kis része lehetett abban, hogy ezek az együttesek átalakultak, feloszlottak. A negyven évvel ezelőtt az óbudai Hajógyári-szigeten rendezett nagy sikerű fekete bárány fesztivál apropóján belenézünk az állambiztonság őket érintő boszorkánykonyhájába.
Túlkapások a belügy hálójában
A hálózat fennmaradt jelentései alapján – sok papírt nagyüzemben semmisítettek meg a rendszerváltás forgatagában – nem kétséges, hogy az ügynökök jelen voltak mindhárom banda közvetlen környezetében, de az is igaz, hogy az ezen jelentések nyomán elindított ügyek végül nem jutottak a legradikálisabb fázisba, oda, hogy börtönbe juttassák őket. A másik cél, a hálózatba való beszervezés már eredményesebb volt a belügyi szervek részéről, hiszen – a fennmaradt és egyelőre előkerült iratokból kiindulva – jó néhányan akadtak horogra a könnyűzenei élet területéről. Maradva a hasonlatnál, a fekete bárányok szempontjából egyértelműen a P. Mobil volt énekese a „legnagyobb hal” az ügynökök közül, de meg kell említeni, hogy ő 1982 és 1986 között írt jelentéseket, tehát aktív P. Mobil-os időszakában nem. Ettől függetlenül ez nem akadályozta meg abban, hogy „Dalos” fedőnéven beszámoljon korábbi zenésztársairól és fekete bárány kollégáiról tartótisztjének, Gábor Róbertnek, aki átlagosan kéthetente fogadta információit, kivéve akkor, amikor az ügynök családjával Jugoszláviában pihente ki fáradalmait vagy egyéb elfoglaltságai voltak.
„Dalos” egyebek mellett leírta, hogy a HBB és a P. Mobil zenészeinek közreműködésével készült Kopaszkutya című film komoly társadalmi problémákat feszegetett, ugyanakkor szerinte a filmet nem lett volna szabad bemutatni.

Ez utóbbi kijelentésével nyilvánvalóan a hatalomnak kívánt megfelelni, tartótisztje pedig ennek alapján tisztázta le vagy éppen színezte ki az egyébként a csúsztatásoktól, néhol pedig vagy a tájékozatlanságtól, vagy a rosszindulattól, illetve az irigységtől sem mentes gondolatait: „A film (…) a csövesek, a szakadtak, a punkok és társaik életével és sorsával is foglalkozik. A társadalom minden tagja számára, aki ezekért a fiatalokért tehet valamit, kötelessége, hogy ezeket a fiatalokat a társadalom hasznos tagjává nevelje. A film viszont ahelyett, hogy öntudatra ébresztené ezeket a fiatalokat, elfogadtatja velük »emberalatti« tudatukat, megadja nekik azt a filozófiát, amelyet a nyugati országokban az úgynevezett »hipik« (sic!) hirdetnek. »Dalos« véleménye szerint ezt a filmet nem lett volna szabad bemutatni, mert ez a tűrt kategória szintje alatt van. A film a politikailag kiforratlan fiatalok gondolkodásában zavart idéz elő. A tmb. (titkos megbízott) továbbá elmondta, hogy a film egyik főszereplője, Schuszter Loránd (helyesen: Schuster Lóránt), a P. Mobil együttes vezetője a Mein Kampf című könyvet olvassa, Göring a példaképe, az ő életéről készül tanulmányt írni. A tmb. felháborítónak tartja, hogy az ilyen politikai beállítottságú embereket, mint Schuszter Loránd (sic!), a film bálványozza a fiatalok előtt. A tmb. problémaként említette, hogy a különböző ifjúsági lapok (…) az utóbbi egy évben többet foglalkozott (sic!) a problémás együttesekkel, mint azokkal, akik a hivatalos kultúrpolitikának megfelelően dolgoznak.” A tartótiszt parancsának eleget téve aztán „Dalosnak” a későbbiekben annak kellett utánanéznie, hogy zenészkörökben milyen fogadtatása volt a filmnek, illetve figyelemmel kellett kísérnie az ORI-műsorokban szereplő együttesek tagjainak politikai magatartását, valamint a koncerteken résztvevő közönség hangulatát.