Igazi kultúrdömpinggel érkezett el az ősz Balatonfüredre: a Veszprém–Balaton-filmpiknik debütálását a már hagyományossá vált költészeti találkozó követte, ezúttal meghosszabbított formában, négy napon keresztül irodalommal, színházzal és zenével töltekezhettek a látogatók. A tervek szerint a Hamvas-napok sem maradnak el, a karantén miatt lefújt találkozóra novemberben kerülhet sor. A Vaszary Galéria a kortársak legjobb alkotásaiból válogatott Top 10 kiállításának pedig január elejéig tart nyitva.
A galéria kertjében – a járványra tekintettel – szabadtéren zajlottak a Quasimodo nemzetközi költőtalálkozó programjai a hétvégén, az időjárás pedig nem hagyta cserben a szervezőket. Trianon 100. évfordulójának emlékére a Veszprémi Petőfi Színház egyszerre megrázó és felemelő előadását láthattuk Békediktátum 100 címmel Oberfrank Pál érdemes művész rendezésében, majd kerekasztal-beszélgetés kezdődött a Veszprém–Balaton 2023 dialógussorozatának részeként.
A beszélgetést Szőcs Géza Kossuth-díjas költő vezette, vendégei voltak: Demeter Szilárd, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, Szkárosi Endre költő, Gyurgyák János történész és Elek Tibor irodalomtörténész, a Bárka folyóirat főszerkesztője.

Fotó: A szerző felvétele
A kerekasztal-beszélgetés elején Szőcs arra mutatott rá, hogy Szigetvár, Eger vagy Trója ostroma azért él oly élesen az emlékezetünkben, mert volt Zrínyi, Gárdonyi és Homérosz, aki az irodalom nyelvén megörökítette a történteket az utókornak. Vajon mire emlékeznénk 1848–49-ből, ha nincs Petőfi Sándor vagy Jókai Mór? Elvárhatjuk-e, hogy Trianont, ezt a jelenünket és jövőnket meghatározó tragikus történelmi színfoltot a maga horderejének megfelelően íróink, költőink vezessék a nemzet tudatába?
Szkárosi Endre szerint a XX. század közepéig az emberiség kulturális emlékezetének meghatározója az irodalom. A kérdés az, hogy Trianon és az odavezető út bármely fázisa alkalmas-e arra, hogy tiszta hőstörténetként jelenjen meg. Tartalmazott-e Magyarország számára az I. vagy a II. világháború patetikus részletet?