– A Budavári Művelődési Házban vagyunk a Bem rakparton. Ha jól tudom, itt kezdte a zenélést.
– Ez volt az én zenei „óvodám”, tizenöt-tizenhat évesen játszottunk itt a JAM nevű zenekarommal. A földszinten volt egy nagy klubhelyiség, és az mindig szépen megtelt. Itt álmodoztunk a diktatúra megdöntéséről mint fiatal rockzenészek. Köszönhetően többek közt annak, hogy a Syrius előtt léptünk fel. Ők karoltak fel minket – Orszáckzy Jackie, Pataki László, Ráduly Mihály és a többiek. Tíz évvel fiatalabbak voltunk tőlük, akkor egy egész emberöltőnek tűnt ez a korkülönbség. A Syrius és Szakcsi-Lakatos Béla voltak a zenei anyatejem, világszínvonalú zenét játszottak, váltig állítom, hogy Frank Zappa, a Blood, a Sweat & Tears és a Chicago mellett van a helyük. De hát nem lehettek világsztárok, hisz tönkretették a zenekart, nem mehettek vissza külföldre, ezért egyenként elhagyták az országot.

– Pedig Koncz Zsuzsa nemrég egy interjúban bagatellizálta a Kádár-kor könnyűzenei kultúrdiktatúráját. Neki persze rengeteg lemeze jelent meg, külföldön turnézott. Nem visszás ez?
– Eléggé megvisel még a gondolat is. Az akkori lemezgyári vezető, Erdős Péter büszkén mondta a Syriusról: „Elthapostuk őket!” Sosem engedték vissza koncertezni, és hogyha hívták őket, Erdősék és az Interkoncert mindig más zenekart küldtek helyettük. Az volt a kommunista diktatúra kultúrpolitikai rémálma, hogy valaki kint is sikeres lesz, ezért nem utazhattak ki még egyszer. Charlie-t is kiutálták vendéglátózni, csak 1989 után kezdődött az itthoni karrierje. Én maradtam volna, de nem rajtam múlt, még útlevelet sem kaptam.
– Miért a szirupos zenét erőltették, miért kellett elüldözni a Syriust?
– A könnyű slágerműfaj olyan, mint az ópium. Ha állandóan ez szól és ezt hallgatják a fiatalok, ha mindenki csak álmodozik, akkor sosem lesz forradalom vagy ellenforradalom. Egy sikeres progresszív rockzenekar, egy magyar vagy orosz Frank Zappa volt a Kádár-rendszer rémálma, mert az lehetett volna az egyetemisták, az ellenzéki diákság, a jövendőbeli elit zenéje, nem pedig Koncz Zsuzsa… De ő elénekelte Bródy János antikommunista himnuszát, a Ha én rózsa volnékot. Sztálin és Goebbels is egyetértettek abban, hogy a jazz borzasztó és tiltani kell. Ami nekik a jazz volt, az a kommunistáknak a jazz-rock volt a 70-es években. Ezért van a rockzenének nagy felelőssége, főleg a jazz-rocknak. Mihail Gorbacsov, aki barátságával tisztel meg engem, elárulta egyszer nekem, hogy ők is inkább a tömegszórakoztató slágerzenéket támogatták a jazz-rock ellenében, mert az a gondolkodó intellektuális fiatalság zenéje volt. Ezért is volt jelentős, amikor a Szovjetunióban az enyhülés, a glasznoszty idején első ízben kiadták a Jethro Tull albumát.