Az Árpád-kor legendáriumának lejegyzői, történetírói az évszázadok előrehaladtával – az újabb kor olvasóközönségének – már némi többletinformációval kellett szolgálniuk az időközben feledésbe merült dologi és fogalmi tényezők értelmezhetősége érdekében. Emiatt az ősi legendák későbbi korokban történt felemlegetései, hivatkozásai során a historikusok bővebb lére is kényszerültek ereszteni elbeszéléseiket. Ebből adódóan mindig az újabb kor krónikája lett terjedelmesebb, amit a szakirodalom Legenda minor és Legenda maior megnevezéssel jelöl, vagyis kis legenda és nagy legenda néven különböztet meg.
Rejtélyes, hangos zenebona
Pontosan ez a helyzet az alábbiakban idézett Szent Gellért-legenda egyik epizódjával is, merthogy a történet bensőséges derűje éppúgy némi értelmezésbeli előzetest igényel, mint a fent leírtak. A történet ugyanis egy Árpád-korból való munkadalhoz, illetve egy kéziszerszám használatához kötődik, pontosan az ének és a szerszám együtthangzása keltette fura élményből fakad. Még a XI. évszázadban, egy csendes nyári estén történt, hogy a szentéletű püspök éjszakai munkálkodását egy váratlan epizód zavarta meg, olyannyira, hogy a szolgálatára rendelt szerzetes is felriadt első álmából. Ugyanis szállásuk nyitott ablakán hirtelen támadt harsány kántálás szüremkedett be, méghozzá rejtélyes, hangos zenebonával kísérve. Erre a püspök így kérdezte a barátot: – Walter, hallod-e ezt a lármát? Mondd meg nekem, micsoda dal ez (quis istius melodiae cantus sit), amely munkámban megzavar? Mire a szerzetes, aki helyismerete és tájékozottsága révén tudta, miről van szó, így válaszolt: – Ez a hang egy szolgálólány dalolása, aki egy kézimalommal a búzáját őrli, a zúgás pedig a kézimalom hangja.
Magyarok muzsikája
Nos, hát épp ez a furcsa együtthangzása az énekszónak és a kézimalom monoton zúgásának váltotta ki Gellért püspök észrevételét, ezt mondván: – Ez a dallam tehát a symphonia hungarorum, vagyis a magyarok muzsikája – amely szellemesség aztán mindkettejüket széles jókedvre derítette. Szó sincs azonban valamiféle tudálékos felsőbbségről, mivel e szóhasználat Gellért püspöknél csupán a szokatlan összhangzásra utaló élcelődés volt, melyet a távolról behallatszó ének és furcsa zenekísérete idézett elő. A képzeletbeli hangszerrel való asszociáció sem teljesen közömbös, lévén ez idő tájt még létezett szimfónia nevű hangszer is.