Nyilvános-e a közösségi médiumokban feltárt élet?

Ha kinyitjuk életünk feketedobozát, feltárjuk okostelefonunk ­titkait, meglesz az esélyünk arra, hogy boldogok legyünk. Erről szól Bora Dagtekin Nyílt titkok című legújabb filmje, amely ­Paolo ­Genovese Teljesen idegenek című, ­2016-os mozijának adaptációja. A német remake érdekessége, hogy teljesen máshova helyezi a hangsúlyokat, mint az eredeti olasz alkotás. Az alapművet egyébként 2018-ban Goda Krisztina is megrendezte BÚÉK címmel.

2020. 10. 20. 7:13
Nem hazugságokra, hanem megoldatlan problémák tömkelegére derül fény ennél a párnál is Fotó: mafab
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az olaszok és a magyarok után a németek is feldolgozták azt a történetet, amelyben három pár és egy egyedülálló férfi úgy dönt, a szokásos esti csevegős vacsorájukat feldobják azzal, hogy mindenki kirakja az asztalra a mobiltelefonját, és akinek hívása vagy üzenete érkezik, az megosztja a többiekkel, az üzenetet felolvassák, a telefonhívásokat pedig kihangosítják. Mindez szembesít a mai kor legnagyobb hazugságával, hogy a közösségi médiumokban feltárt élet egy nyilvános élet, miközben persze ez nem igaz, a problémák továbbra is a szőnyeg alatt maradnak. Már az alapszituáció arra készteti a nézőt, hogy azt gondolja, az okostelefonok „kinyitásával” ártatlan vagy nem is olyan ártatlan flörtök derülnek majd ki, amelyek az internet anonim vagy nem is olyan anonim világában zajlanak. Az eredeti olasz mű erre is helyezi a hangsúlyt, a flörtökre és azok kezelésére, a mostani német feldolgozás viszont sokkal inkább szól a barátságról, valamint arról, micsoda felszabadító erővel bír, ha megosztjuk valódi problémáinkat a partnerünkkel. A filmben ugyanis a párok nem őszinték egymással, az egyedülálló férfi pedig barátai előtt is hazudozik, sőt igazából még önmagával sem képes szembenézni.

Nem hazugságokra, hanem megoldatlan problémák tömkelegére derül fény ennél a párnál is
Fotó: mafab

A film egyik legkarizmatikusabb szereplője egy pszichológusnő, aki éppen életkori válságát éli, férjétől elhidegült, ráadásul nem tudja kezelni kapcsolatát a kamaszlányával. A férje tétlenül nézi a problémáikat, viszont a lányával sikerült igazi apa-lánya kapcsolatot kialakítania. A másik pár a mai modern társadalom elvárásai szerint próbál élni, teljesen sikertelenül. Az apa otthon van a csecsemővel, a feminista anya meg dolgozik. Ám egyikük se boldog. A nő leginkább anya lenne, a férfi pedig dolgozna. A harmadik pár férfi tagja egy taxis, igazi vesztes típus, nem egy erős jellem, nem igazán rendelkezik önismerettel, párja egy sokkal fiatalabb, ezotériával foglalkozó lány. A három kapcsolat közül ez utóbbi a német filmrendező szerint is reménytelen. Az igazán izgalmas viszont az, hogy a másik két kapcsolat hogyan alakul akkor, ha a mobiltelefonos játék révén a felszínre kerülnek az élet problémái. Az olasz, a magyar és a német feldolgozás közül ez utóbbi a legérdekesebb, ez a film mutatja be a legsokrétűbben a szituáció adta helyzeteket. Bora Dagtekin ebben a filmben bebizonyította, hogy nemcsak jó ritmusérzéke van, ami egy kamaradráma esetében létkérdés, hanem azt is, hogy ­színészeit biztos kézzel vezeti, ráadásul mindent tud a kamaradrámák dramaturgiai felépítéséről.

A Nyílt titkok arra hívja fel a figyelmet, hogy az emberek egymással nem beszélgetnek fontos dolgokról. Sem mint barátok és barátnők, sem mint házaspárok. És nem az a legnagyobb baj, hogy ezáltal egyre sekélyesebbek lesznek a kapcsolatok, hanem az, hogy mindenki egyre boldogtalanabbá válik. Az eredeti olasz sikerfilm és a német újragondolt változata között az a lényegi különbség, hogy a német alkotásban azt is látjuk a film végi temérdek új jelenet révén, hogy a veszélyesnek tűnő játék, amely őszinteségre kényszerítette a baráti vacsora szereplőit, jóra fordul. Persze semmi nem megy varázs­ütésre: a film szereplőinek is tanulniuk kell. Meg kell tanulniuk figyelni egymásra. Az okostelefonok, amelyek életünk feketedobozaiként is működnek, nem titkokat és hazugságokat tartalmaznak, hanem megoldatlan problémák tömkelegét. A film csak látszólag szól erkölcsi problémákról, a szereplők ugyanis pontosan tudják, mi a helyes út. Csak arra képtelenek, hogy beszéljenek arról, ami harmonikusabbá teszi baráti és párkapcsolatukat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.