Politika és zene kölcsönhatása
A kötet speciális helyet foglal el a pop-rocktörténeti kiadványok között, mert nemcsak a kommunista rendszer könnyűzenéjével foglalkozik, hanem a jelenkor egyetemes zenei világával is, kifejezetten fókuszálva a valamilyen szempontból különlegesnek számító, éppen aktuális politikai hatalom, valamint az ottani könnyűzenei szcéna szereplőinek kapcsolatára. A tizenegy fejezet szinte patikamérlegen kimérve egyenlő arányban tárgyalja az 1990 előtti és utáni fejleményeket: hat a Kádár-rendszer populáris zenei termékeit és folyamatait, míg öt a mostani zenei jelenségek politikával való összefüggéseit mutatja be. A kötet szerkesztője, Botos Máté az előszóban régmúlt időket idézve arra emlékeztet, hogy a zene és a politika kapcsolata évezredes múltra tekint vissza, a politika sokszor használta fel a zenét saját céljaira, de mindez fordítva is igaz, a zenei világ résztvevői is gyakorta állást foglaltak bizonyos közéleti kérdésekben. Mint írja, a politikához meglehetős averzióval álló ifjúság számára a populáris zene kulturális jelentőséggel bírt, ezeknek a daraboknak a szöveg- és zenei világa azonban csak viszonylag későn került a zenetudósok érdeklődési körébe. Az egyetemes és a hazai tudománytörténeti áttekintés után Botos Máté kiemeli: a szerzők között vannak kifejezetten elméleti szakemberek és zenészek is, de mindannyiukat összeköti az a törekvés, hogy a lehető legközérthetőbben írjanak.
Sanzonbizottság és István, a király
A kötet nyitófejezete Csatári Bence tollából a kádári–aczéli híres-hírhedt Táncdal- és Sanzonbizottság történetéből szemezget, melynek során megtudhatjuk, hogy a testületet 1959. június 1-jén hozta létre a Művelődésügyi Minisztérium fennhatósága alá tartozó Színházi és Zenei Főigazgatóság, és tagjai közé tartozott a Magyar Rádió és Televízió, az Országos Rendező Iroda, a Nemzetközi Koncert Igazgatóság, a Zeneműkiadó, a Szerzői Jogvédő Hivatal, az Országos Szórakoztatózenei Központ és a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat küldöttje, de időről-időre a Magyar Írószövetség is képviseltette magát. A tanulmányból megtudhatjuk, hogy 1971-ben 95 ülést tartottak, amelyből 48 alkalommal az éppen aktuális táncdalfesztivál és a Made in Hungary elnevezésű rádiós zenei vetélkedő anyagával foglalkoztak. Összességében egy év alatt 1725 dalt bíráltak el, amelyekből csak 331-et engedélyeztek, 150 esetben zenei, illetve szövegbeli módosítást javasoltak, az összes többi dalt gyakorlatilag betiltották, illetve ahogy a kádár–aczéli körmönfont megfogalmazással éltek: nem kaptak engedélyt a bemutatásra. Még ilyen drasztikus arányok mellett sem lehettek azonban elégedettek a sanzonbizottság munkájával a Művelődésügyi Minisztériumban, mert 1971-ben a tárca által kijelölt felügyelőbizottság a szövegekkel szemben még nagyobb szigor alkalmazását szorgalmazta. 1972. július 1-jétől még a sanzonbizottság bírálati eljárási díját is megemelték, a táncdalokért száz, a külföldi számok magyarra fordításának bírálatáért ötven forintot kértek. Az infláció elhallgatása mellett azzal indokolták az emelést, hogy a színvonalat akarták növelni, ugyanis ettől a lépéstől azt várták, hogy kevesebb, de jobb minőségű dalt visznek majd eléjük.