2020. december 20-án lezárult egy hosszú életút, 103 éves korában meghalt a jelenkori magyar szobrászat rangidős, haláláig aktív alkotója, Veszely Jelena szobrászművész. A művésznő életrajzára, a pályaképét tükröztető adatsorra pillantva számos különös, rendhagyó mozzanatot regisztrálhatunk. Az életkor mellett kivételes jelentőségű jellemző, hogy tanulmányai során – a magyar szobrászatban egyedüliként – a zágrábi Képzőművészeti Akadémián Ivan Meštrović, a XX. század nagyszerű életművet teremtő mesterének tanítványa volt. És az sem ítélhető szokványos fordulatnak, hogy a képzőművészeti mellett a Zeneművészeti Akadémián is diplomát szerzett, majd néhány esztendős zágrábi és nagybányai alkotóperiódus után, 1948-tól Budapesten rendezte be műtermét, ahol férjével, a kitűnő festőművésszel, Szilvássy Pállal dolgozott együtt. A közelmúltban lepergett hét évtized alatt Veszely Jelena számos önálló és csoportos tárlaton mutatta be alkotásait, legutóbb 2015-ben, a Magyar Képzőművészeti Egyetem epreskerti kiállítótermében, majd 2019-ben Várpalotán vendégeskedtek munkái. Több monumentális kompozíciója – főként kőbe faragott és bronzba öntött, rézlemezbe domborított, díszítő jellegű szobor és portré – került megbízásra készített alkotásaként Budapest és vidéki városok – Komló, Ózd, Pécs, Eger, Miskolc, Balassagyarmat és más települések – köztereire. A sokoldalú művész az alapvetően figuraközpontú szobrászata mellett elhivatottan foglalkozott a festészet és a grafika ágazataiba sorolható munkák – elsősorban akvarellek és a legkülönfélébb technikákkal kivitelezett rajzok – megalkotásával, valamint olyan, teljesen egyéni műforma kimunkálása is művészi tevékenységéhez volt köthető, mint a „cérnagrafika”, amely a textilművészet és a rajz, a szövés és a varrás, valamint a rajzolás metódusának összekapcsolása, egyesítése révén megszülető síkművészeti alkotások különleges együtteseként kategorizálható.

Fotó: Szilvássy Annamária
Az oeuvre a művész síkhoz és térhez való, a szobrászi alkotótevékenység hosszú évtizedeit végigkísérő kettős vonzódását igazolja meggyőzően. A műfaji-formai-technikai sokrétűségen, összetettségen túlmenően a műcsoportok felfűződése azért is érdekes Veszely Jelena művészetében, mert az egyes műegyüttesek függetlenek egymástól: nincsenek átjárások, közvetlen kapcsolatok a rajzok és a kisplasztikák, a cérnagrafikák és az akvarellek, a domborművek és a portrék között. Az életmű legjelentősebb alkotásai – a monumentális kompozíciók mellett – a kisplasztikák, amelyek mintegy tájékozódási pontokat jelölnek meg egy gazdag, az emberi alakhoz, megjelenítéséhez, médiumához ragaszkodó, a klasszikus szobrászat eszményeinek szellemében a XX. század második felében kibontakozott munkássághoz. Így felfedezhetjük a kisplasztikák között a pályakezdés periódusának legfontosabb alkotásait, majd a később keletkezett, bronzból öntött, hol erőteljes mozgással, hol időtlenségbe transzponált mozdulatlansággal áthatott figurákat és figuraegyütteseket – amelyek jellegzetes vonása a gyengéden torzított, megnyújtott formák rendje –, és a művész által rézrajzoknak nevezett (a lemezfelületből alig-alig kiemelkedő körvonalakkal közrefogott motívumokkal alakított) rézdomborításokat, amelyek sorában az anya-gyermek kompozíciók, a meghajló női alak idézései, a modern Madonnák kompozíciói is fellelhetők.