Annak, hogy a dzsessz szabad utat kapott, a hátterében az állt, hogy a rá lehetett fogni, hogy a kapitalizmus kizsákmányolt társadalmi rétegei játsszák a szintén elnyomott embereknek, ami maga után vonta lassú felfutását, igaz, a beat árnyékában a hatvanas évek közepétől a széles nagyközönség számára elvesztette az újdonság varázsát.
Egzaltált dzsessz
Hogy mennyire lesújtóan vélekedett a hatalom a dzsesszről, azt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Aczél György 1958. augusztus 8-ra datált, a zenei élet állapotáról szóló, átfogó feljegyzésében hangot adott az erről alkotott nagyon rossz véleményének. Szerinte ugyanis
a dzsessz az ifjúság körében sokszor szentimentalizmushoz, pesszimizmushoz, egzaltációhoz vezet, ezenkívül a társadalom fő kérdéseiről eltereli a figyelmet, és „amerikanista életformát” terjeszt.
Ne felejtsük el, a jövőbe vetett hit hiánya, a pesszimizmus az egyik legfőbb bűnnek számított a kommunista érában, mert az szinte megengedhetetlen volt, hogy valaki ne tekintsen kellő derűvel a következő évekre, évtizedekre, amikor Kádárék szépen csengő szlogenjei szerint mindenki egyenlő lesz, és megszűnik a kizsákmányolás. A miniszter „első felettese” sajnálattal állapította meg: a kórusmozgalom és a tömegdal háttérbe szorításával a „zenei ponyva” került előtérbe, amelynek népszerűségét a zenei intézmények a gazdasági tervezésnél messzemenőkig figyelembe vettek. Aczél ezzel kapcsolatban a Nemzetközi Koncertigazgatóság tevékenységét kritizálta a könnyűzenei rendezvények előtérbe helyezése miatt, ugyanis ezekből négyezer-ötszázat rendezett 1957-ben, míg komolyzeneiből csak négyszázhúszat. A Belkereskedelmi Minisztériumnak címezve 1958. január 3-án pedig azt írta: „A magunk részéről mi is élesen bíráljuk a Hanglemezgyártó Vállalatot, mivel túlnyomórészt tánclemezeket állítanak elő.”
A hatalom persze előszeretettel mosta össze a sokféle könnyűzenei stílust, az ötvenes években képes volt még a tánczenére vagy a sanzonra is rásütni a „dzsessz” címkéjét, holott az természetesen egyáltalán nem volt az.
Eleinte leginkább összefoglaló fogalomként használta, de az utókor szempontjából ezt igencsak megtévesztő módon tette.
Kétes értékű produkciók
1959. február 9-én Lakatos Éva, az Országos Filharmónia igazgatója adott helyzetjelentést az őket felügyelő MSZMP Központi Bizottsága tudományos és kulturális osztályának, melyben utalt arra, hogy 1958-ban elérték: könnyűzenei rendezvényeiken csak az általuk jóváhagyott zeneszámok hangozzanak el, ami egyben arra is biztosíték volt, hogy kiküszöböljék az „ízléstelen vagy cinikus” műsorszámokat, s ezzel nem juttatták pódiumhoz a nekik nem megfelelő stílusban játszó tánczenekarokat, de a dzsesszzenészeket sem. Lakatos Éva szerint ezt a legeredményesebben úgy tudják elérni a későbbiekben, ha összefognak a többi zenei intézménnyel. Ezért is írtak ki dalpályázatot a Magyar Rádióval, a Zeneműkiadóval és a Magyar Hanglemezgyártó Vállalattal közösen táncdalra és sanzonra. Ennek kapcsán rámutatott a „szocialista eszmeiségű” könnyűzene nevelő hatására, és újításként említette meg sanzonestjeiket, amelyeken színészek (Psota Irén, Bara Margit) is felléptek, összevonva a szépirodalmat a könnyűzenével. Ezzel párhuzamosan felállítottak egy külön Országos Rendezőiroda (ORI)-tánczenekart.
A lépés nem titkolt célja az volt, hogy „hatósági úton” megakadályozzák, hogy a legkülönbözőbb dzsesszzenekarok szerintük kétes értékű produkciókkal „árasszák el az országot”.