Orgona Angelika Az amerikai grófné – Szápáryak és Széchényiek emlékei című kötetének apropója egy rendkívüli, örömteli esemény, egy nagylelkű ajándékozás volt: Gladys és Paul Szápáry 2017-ben a Magyar Nemzeti Múzeumnak adományozták magyar vonatkozású festményeiket, fényképalbumaikat, dokumentumgyűjteményüket és egyéb emlékeiket. A kiemelkedő történeti-művészettörténeti értékű, XVIII–XX. századi hagyaték tanulmányozása során megannyi érdekes családi történet rajzolódott ki.
A több mint másfél száz gyönyörű fotóval illusztrált könyvben három évszázad magyar történelmének egy alig ismert része elevenedik meg
– olvasható a múzeum lapunkhoz eljuttatott ismertetőjében. Varga Benedek, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója úgy fogalmazott: „a kötet, száztíz évet átszövő családi történetek színes kavalkádját mutatja fel, ahogyan azt a hagyaték egyes kiemelkedő darabjai megjelenítik, ahogyan a műtárgyakhoz, dokumentumokhoz kapcsolódó emlékek és történetek felidézik. A XX. század hatalmas átalakulásainak háttere előtt sorra tűnnek fel az egymásba kapcsolódó Széchényi, Vanderbilt és Szápáry családok újabb és újabb nemzedékei.”

Keleti Éva szakmai életútját mutatja be a Keleti Éva–Szarka Klára által jegyzett Kontakt 85 című kötet. A Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművész pályája három nagy részre tagolható: az első harmadban a Magyar Távirati Iroda fotográfusaként dolgozott, majd 1976-tól képszerkesztő, szerkesztő és fotográfus a meghatározó fontosságú kulturális lapnál, az Új Tükörnél, később a Színházi Életnél. Megszűnésük után képügynökség vezető. Mindeközben fokozatosan vált a magyar fotográfiai közélet meghatározó alakjává, a magyar fotográfia nagyasszonyává. Munkássága elsősorban a magyar kulturális élethez, kiemelten a magyar színházi fényképezéshez köthető. Ikonikus felvételeinek sokaságát őrzi az MTVA-MTI hatalmas archívuma.
A művész 2015-ben a Magyar Nemzeti Múzeumnak ajándékozta 1976 után készített felvételeinek eredeti negatívjait, diáit, melyek többsége egyetlen egyszer sem publikált. Az 1226 riport több mint kilencvenezer kockából áll.
Gazdag tárháza a rendszerváltást megelőző és követő éveknek, amelynek jelentősége az idő múltával csak egyre növekedni fog, hiszen a múzeum újra és újra előveszi majd, értelmezi és különféle módokon a közönség számára láthatóvá, megismerhetővé teszi e felvételeket.
A múzeum Simonovics Ildikó Clara – Rotschild Klára divatkirálynő a vasfüggöny mögött című kiadványa a divattervező munkásságába vezeti be az olvasókat. A híres kapitalista bankárok névrokonára bízott, valaha magánkézben működő állami szalon sajátosan üde színfoltja volt a szocialista rezsim divatpalettájának. Csillogó kis üzlet, mely a párizsi divatházak fényét hozta el a szürke budapesti hétköznapokba az ötvenes évek közepétől.
Az „egyenlők” a kirakatát nézték, a „még egyenlőbbek” vásároltak benne.