A „három T” jól bevált rendszere ekkor már egy évtizede olajozottan működött, olyannyira, hogy néha az érintett zenészek is kapkodták a fejüket, ők vajon hova tartoznak. Ennyi év távlatából Kóbor János, az Omega frontembere kétségbe vonja, hogy őket valaha is beskatulyázta volna egyik vagy másik kasztba a Kádár-rendszer; szerinte ők istenigazából egyikbe sem voltak egyértelműen besorolhatók. A helyzetet némiképp bonyolítja, hogy 1966-ban, szó szerint, még senki nem ejtette ki a száján a „három T” elvét hivatalos formában, azt majd csak 1968. április 1-jén teszi meg Aczél György saját elvtársai körében, a Politikai Akadémián. Aczél György 1966 tavaszán azonban mégis ennek az önnön maga által meghatározott keretrendszernek megfelelően nyilatkozott a Magyar Zeneművészek Szövetségének ülésén, amikor beszédében előrevetítette: az új gazdasági mechanizmusban el kell majd határolni a szórakoztató műfajt az igazi művészetektől. (Igaz, hogy az új gazdasági mechanizmust csak 1968. január 1-jén vezették be Magyarországon, de elindításáról az MSZMP legmagasabb fórumain már végső döntés született 1966-ban.) Utasítása szerint a könnyűzenét csak tűrni kellett, de csak akkor, ha az nem szegődik az államszocializmust fellazítani szándékozó politika csapatához, ellenkező esetben természetesen be kellett tiltani az ilyen gondolatokat képviselő zenészeket.

Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán
Azt, hogy a szilencium pontosan mit tartalmazzon és meddig tartson, az élvonalbeli zenészek esetében személyesen Aczél György döntötte el. Az álszent kegygazdálkodás részét képezte az is, hogy amikor a letiltás megszűnt, mintegy a megkegyelmezési procedúra részeként, behívatta magához a zenekarvezetőt. Így tett Illés Lajossal is, aki öltöny-nyakkendőbe vágta magát, amikor hívatták, és bement a „főnökhöz”, hogy megtudhassa, letelt az egyéves kényszerszünetük. Aczél György igazi autodidakta sznobként – aki persze igyekezett magát kiművelni a saját szakterületén, és ez nem esett nehezére, mivel érdekelte is a téma, hiszen korábban színészi ambíciókat is dédelgetett – a magasművészethez a zenén belül csak a komolyzenét és a népzenét sorolta, már az operettek sem voltak annyira az ínyére. Az általa nagyra tartott komolyzeneszerzőket éppen ezért jelentős támogatásra is méltónak tartotta, és amit ő mondott, az ezen a szakterületen úgy is volt, a pártállam más „szakértő” korifeusai nemigen ágáltak a döntései ellen. Azért a nagy támogatás a komolyzenei életben érdekes módon néha nehézségekbe ütközött. Kodály Zoltán közismerten nem volt a kommunista rezsim feltétlen híve, zsenialitása miatt azonban mégis hagyták tevékenykedni és kibontakozni. A hatvanas években mégis előfordult az első számú hazai zeneszerzővel, hogy a rendszer által biztosított, a Galyatetőn lévő kétszobás üdülő fenntartási költségeinek térítését visszautasította, és úgy döntött, hogy ezentúl ő fizeti a rezsit.