Ez utóbbi egy olyanfajta gondolatból jön létre, amely többnyire jó szándékú: azzal jobbítom a világot, ha az ember aljasságát, ösztönvilágát, a hitványságot, az árulást, a gyilkosságot mutatom nagy beleérzéssel és színesen, ezzel megszabadítva a rossztól, a bűntől a világot, mert a néző megijed, és elfordul a rossztól. Ezek a művészek csak a hibákkal foglalkoznak. Lehetőleg feloldás, katarzis nélkül, a kérdéseket nyitva hagyva, mert úgy „korszerű”. Ám mint Hamvas mondja: a világ paradox, ezért ez pont fordítva történik, s aki csak a hibákat mutatja meg, az tovább rontja a világot, rászabadítva a sötétség démonait. Hamvas Béla úgy tartja, hogy a művészek a világ utolsó mágusai, akik képesek élettel megtölteni az élettelen dolgokat. Az nem varázslás, ami alacsony színvonalú emberi cselekedet, mert a mágia a legmagasabb, a teremtéshez közeli gesztus – magyarázta Kiss József. Ám hiába fogadjuk el Hamvas Béla bölcs gondolatait, amikor bő negyven évig az ítészek az efféle világromboló előadásokra ütötték rá a magasművészet pecsétjét. Éppen ezért számítani lehet arra, hogy ha Kiss József „világalkotó” színházat csinál Szolnokon, akkor bízvást kívül kerül a kánonon. Ám a művészeti vezető bízik abban, hogy a valódi minőséget egy idő után végre elkönyvelik minőségként.