„Semmifajta közönségigény kielégítése nem adhat felmentést az általános műsorpolitikai célkitűzések alól. A kispolgári giccset, amely nyíltan vagy burkoltan jelentkezik a műsorban, nem szabad terjeszteni” – áll a közvetlenül az MSZMP KB agitációs és propagandaosztályának irányítása alatt álló Magyar Rádió és Televízió (MRTV) 1971-es ülésének jegyzőkönyvében a táncdalfesztiválok addigi tapasztalatáról. Hogy mennyire szoros volt a pártállami felügyelet, azt bizonyítja, hogy Magyarország egyetlen legális elektronikus médiumának azon nyomban el kellett küldenie a pártközpont tudományos, közoktatási és kulturális osztályának az intézmény közművelődési szerepéről tartott ülésének az anyagát. Persze a legfelső pártvezetés ezzel párhuzamosan az állambiztonságtól is beszerezte az információkat.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A jelentésből jól kitűnik, hogy a Magyar Rádió és Televízió nem dugta homokba a fejét, elismerte, hogy a közönségnek vannak szórakozási igényei, de azok kielégítését szerintük az addiginál magasabb színvonalon kell ellátni, és ez „az MRTV fontos és nem lebecsülhető feladata”. Ahogy fogalmaztak:
„Tudomásul kell vennünk, hogy a szórakoztatás és a művészet két külön fogalom. […] A szórakoztatás tehát nem cél, hanem eszköz, amely hibái és eltévelyedései ellenére is alkalmas arra, hogy széles néprétegek előtt megnyissa a művelődés útját.”
Ekkor tehát még élt az illúzió a hatalomban – vagy csak saját magukat is áltatták –, hogy a könnyedebb műfajok idővel kiérlelhetik az emberekben a „magaskultúra” iránti vágyat. A későbbiekben azonban kiderült, hogy ez hiú ábránd, a munkás- és a parasztfiatalok nem kezdtek tömegesen komolyzenei koncertekre járni, hanem megmaradtak Gedeon bácsinál és a Gyöngyhajú lánynál. A másik vissza-visszatérő motívum a pártállami iratokban az az érvelés, miszerint nem baj, ha a társadalom széles tömegei szórakoznak, mert ez is csak arra jó, hogy regenerálódjanak, és másnap szívesebben menjenek a gyárba dolgozni, hovatovább a termelékenységre is jótékony hatással van, ha az emberek kellőképpen „kiszórakozzák magukat”.
Az MRTV beszámolójában írtak röviden többek között a könnyűzenei tevékenységükről is: „A zenei életről a kialakult műsorformák segítségével elsősorban a rádió nyújt sokat: az Új zenei újságban, a Könnyűzenei híradóban és az egyedi műsorokban a komoly- és könnyűzenei élet egész keresztmetszete megtalálható. […] egészen nyilvánvaló, hogy az emberek szórakozásuknak, felüdülésüknek, pihenésüknek jelentős részét a következő években is ezeknél az eszközöknél keresik. Az egyik legfontosabb feladat, hogy olyan zenei […] műsorokkal, játékokkal stb. javítsuk a kínálatot, amelyek tartalmilag és formailag igényesek, ízlést fejlesztőek.” Azt azonban, hogy mit értettek igényesség és ízlésfejlesztés alatt, nem részletezték. Ismerve azonban a kádári–aczéli kultúrpolitika fő sajátosságait, nem nehéz kitalálni, hogy azoknak a vélt és valós elvárásoknak kívánt megfelelni az MRTV, amelyeket a korábbiakban is tapasztalt a hatalom részéről. Azok a „külvárosi” zenekarok – mások mellett a Liversing, a Dogs, a Sakk-Matt, a Tűzkerék és a Gesarol –, amelyek ugyan komoly rajongótáborral rendelkeztek, de nem nyilvánították őket szalonképesnek, a hatvanas-hetvenes évek fordulóján sem kerülhettek képernyőre, de a rádió adásaiba sem.
Ritka pillanat: a Liversing együttes egy 1965-ös tévéműsorban Fotó: Fortepan/Rádió és Televízió Újság
A hangvételüket túl nyersnek, „drukkerhadaikat” túl vadnak ítélték, emiatt kénytelen-kelletlen száműzetésbe kellett vonulniuk, és leginkább a második nyilvánosságban, azaz a klubjaikban és a koncertjeiken vigasztalódhattak. Vagy ott sem, hiszen nem egy esetben a klubvezetők is nemkívánatosnak minősítették őket – így kellett távoznia a Gesarolnak a II. kerületi Kapás utcai tánciskolából is, mert nem azokat a sztenderdeket játszották, amelyeket elvártak volna tőlük. (Érdekesség, hogy ezen a címen, ebben az épületben a mai napig – a pandémiától természetesen eltekintve – működik ez a klub).
A pártközpont instrukciói alapján aztán az 1956-os tevékenysége miatt kompromittálódott, de rövidesen rehabilitált, 1971-ben még a Valóság című lap munkatársaként, rá egy évre a Népművelési Intézet igazgatójaként tevékenykedő Vitányi Ivánnal, a Könnyű műfaj című, 1965-ben megjelent kötet szerzőjével házi tanulmányt írattak, amelyet az MRTV elnökségének 1971 augusztusára készített el a Magyar Rádió könnyűzenei műsorairól. A szerző a mintegy két és fél millió rádió-előfizetőnek sugárzott adásokat szinte áttekinthetetlenül széles szövevénynek nevezve azon elmélkedett, hogy mit lehet könnyűzenének nevezni, és arra a következtetésre jutott, hogy legtöbbször ízlés dolga ezt eldönteni. Ez a megállapítás annak fényében különös, hogy a kulturális hatalom a lehető legtágabban értelmezte ezt a kategóriát, így egyebek mellett az operett és a népdal is ide tartozott, ami manapság már anakronizmusként értékelhető. További kérdésként vetette fel Vitányi Iván, hogy az egyes stílusok közötti arányt igen nehéz volt meghatározni a rádió műsorstruktúráján belül, ugyanis az ezek közötti határok elmosódtak.
Vitányi Iván (középen) házi tanulmányt írt a Magyar Rádió könnyűzenei műsorairól Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán
Példaként hozta fel erre, hogy a tánczenéhez sorolták a hagyományos slágereken kívül a beatet és a dzsesszt is, holott a háromnak nem sok köze volt egymáshoz, az pedig az utókor szemszögéből valóban nonszensz, hogy amikor akkoriban tánczenéről beszélt valaki a hatalombirtokosok közül vagy a médiában, akkor gondolhatott a beatre is. Az Illés zenekar éppen ezért tiltakozásképpen maradt távol az 1967-es második Táncdalfesztiváltól, mert nem akarták, hogy egybemossák a beatet a hagyományos tánczenével.
A Magyar Rádió könnyűzenei felhozatalát értékelve Vitányi Iván megállapította: „[…] a rádió úgy látszik minél gazdagabb »étlapot« kíván nyújtani, a felsorolt műfajok mindegyike szerepel műsoraiban. (A tanulmányban a szerző előzőleg felsorolta, hogyan lehetne kategorizálni az egyes könnyűzenei műfajokat keletkezésük ideje, nemzetisége és természetesen stílusa alapján. – a szerk.) Szűkkeblűségnek, doktrinerségnek nincs nyoma, a zenei adások – nagyon helyesen – minden jogos igényt ki kívánnak elégíteni. A magyar nóta rajongója éppúgy kapja meg a magáét, mint a jazzkedvelő, a slágerbolond vagy a beathívő. Ennek a célkitűzésnek a helyességét nem lehet eléggé aláhúzni.
Ha egyik-másik műfaj nem is nyújt magas esztétikai értéket, egyik sem jelent közvetlen veszedelmet a népi demokráciára (sic!) vagy a szocialista építésre nézve, a korlátozás tehát sokkal ártalmasabb lenne a kielégítésnél.
[…] Ami bekerül a rádióműsorba, az [kevés kivétellel] már mindig elér bizonyos nívót. Vagyis a rádió nemcsak minden zenehallgatónak meg akarja adni, amit kíván, de lehetőség szerint minden műfajból a legjobbat igyekszik kiválasztani. Ez az igyekezet határozottan érezhető – persze azzal a »tűréssel«, amit egy ekkora zeneszolgáltató üzem esetében mindig számításba kell vennünk.” A rádió tehát a háttérzene szolgáltatására nagy hangsúlyt helyezett a könnyűzene számos ágának segítségével, de a „három T” (támogat–tűr–tilt) elvét mindig szem előtt tartotta, és azt sokszor szigorúbban értelmezte, mint a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat, aminek az a magyarázata, hogy a rádióműsorok nagyságrenddel több emberhez jutottak el, mint a lemezek. A korabeli hatalomtechnikai és kultúrpolitikai megfontolásokból következett tehát, hogy többeket nem engedtek a nagyobb nyilvánosság elé. Ezt tehették úgy, hogy nem is vettek róluk tudomást, és akkor nem is készítettek velük felvételeket, de úgy is, hogy ugyan rögzítettek egy-két dalt velük, de azt követően nagyon ritkán, vagy egyáltalán nem játszották azokat a rádióban.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.