Amikor Zbigniew Cybulski, akiért a film elkészülte után egy nemzedék rajongott, és akinek mozgása nemcsak férfias szenvedélyességéről, hanem érzékenységéről is egyaránt árulkodott, megcsókolta Ewa Krzyżanowskát Andrzej Wajda 1958-as Hamu és gyémánt című filmjében, megjelent a fehér ló. Hagyományosan a fehér ló a szabadság szimbóluma, Wajda nemzedéke pedig, amikor a kommunista diktatúra éveiben a csókjelenet után megpillantotta a gyönyörű hófehér állatot, nemcsak azért sóhajtott fel, mert ha szerelmes az ember, akkor képes megélni a szabadság boldogságának érzését, hanem azért is, mert a filmrendező azt sugallta, hogy soha nem szabad feladni. Bár a Hamu és gyémánt Lengyelország szovjet megszállásának pillanatában játszódik, és egy nemzet függetlenségért folytatott reménytelen küzdelméről szól, mégis a fiatalság és a remény filmje lett. A Maciek Chełmickit alakító Cybulski, ha csak gondolatban is, de megéli, milyen lenne szabadon hétköznapi életet élni férfiként úgy, hogy életének középpontjában egy lány, egészen pontosan a családalapítás áll.
A lengyel új hullám legfontosabb filmjének újítása abban áll, hogy a lengyel történelmet a maga összetettségében, kicsit sem idealizálva mutatja be, hangsúlyozza, hogy a lengyel hagyományokat semmilyen diktatúra, megszállás, fenyegetés nem képes kiölni a lelkekből, és azt is bemutatja, hogy a lengyel nép a szabadságáért folytatott küzdelmét soha nem fogja feladni. Wajdánál, ahogy az európai új hullámos filmekre is jellemző volt, természetessé, életszerűvé válnak a párbeszédek, az élethelyzetek. A fiú éppen úgy udvarol a lánynak, ahogy azt a hétköznapi emberek többsége teszi.
Wajda filmjében sokkal kevesebb a vágás, mint a megelőző korszakok alkotásaiban, a kamera a szereplők éppen megszülető érzéseit próbálja bemutatni, a hangulatváltozásokat kutatja. Ehhez viszont hosszan kell mutatni a színészeket, a tekintetük, a mimikájuk egyre fontosabb lesz, lelkük legmélyebb érzései kerülnek felszínre. Mindez erős intimitást teremt, a néző nagyon közel kerül a főbb szereplőkhöz.