Amikor Zbigniew Cybulski, akiért a film elkészülte után egy nemzedék rajongott, és akinek mozgása nemcsak férfias szenvedélyességéről, hanem érzékenységéről is egyaránt árulkodott, megcsókolta Ewa Krzyżanowskát Andrzej Wajda 1958-as Hamu és gyémánt című filmjében, megjelent a fehér ló. Hagyományosan a fehér ló a szabadság szimbóluma, Wajda nemzedéke pedig, amikor a kommunista diktatúra éveiben a csókjelenet után megpillantotta a gyönyörű hófehér állatot, nemcsak azért sóhajtott fel, mert ha szerelmes az ember, akkor képes megélni a szabadság boldogságának érzését, hanem azért is, mert a filmrendező azt sugallta, hogy soha nem szabad feladni. Bár a Hamu és gyémánt Lengyelország szovjet megszállásának pillanatában játszódik, és egy nemzet függetlenségért folytatott reménytelen küzdelméről szól, mégis a fiatalság és a remény filmje lett. A Maciek Chełmickit alakító Cybulski, ha csak gondolatban is, de megéli, milyen lenne szabadon hétköznapi életet élni férfiként úgy, hogy életének középpontjában egy lány, egészen pontosan a családalapítás áll.
Irodalmi csemegék a Báthory téka könyvbemutatón
Újabb öt különleges kötetet mutatnak be a Józsa Judit Galériában.