Az idei Oscar-jelölt filmek, köztük is nyolc játékfilm és a legjobb film díját elnyerő A nomádok földje valahogy csak a negatívumot, a pusztulást és az ürességet veszi észre. A nomádok földje, mint a cím is mutatja, nomádfilm, bár kissé másképp, mint a néző előzetesen gondolná. Maga a nomádtéma pozitív színben ábrázolva általánosságban alkalmas lehet a migráció iránti elfogadásra való érzékenyítésre, pontosabban agymosásra. Az, hogy ki kell lépni a társadalomból, és rendszeren kívül lehet vagy kell élni, az összhangban van az újbaloldali, bolsevisztikus törekvésekkel, amelyek képviselői némileg más néven az egész világra ki akarják terjeszteni a kommunizmust. Ezért is kell megszerettetni vagy legalább elfogadtatni a nomád életérzést, az anarchiát.
A nomádok földje első megközelítésre a kapitalista, fogyasztói társadalom kritikája, az amerikai álom megkérdőjelezése, hogy lehet boldog, de legalább normális életet élni az ilyen termelési viszonyok között. A történet alapkonflikusa az, hogy az Egyesült Államok és a sivatag közepén, egy kisvárosban megszűnik egy vállalat, ami az egész kisváros megélhetését biztosította. Ennek következtében maga a város is elnéptelenedik, megszűnik. A főszereplő nő, Fern (Frances McDormand) ugyancsak ott dolgozott, ahogy a megszűnés előtt a közben elhunyt férje is. Fern próbál máshol munkát találni, megélhetést teremteni magának, de ide-oda sodródik, nomád lesz, még egy nomád közösséghez is csatlakozik egy ideig.
Ez a történet ilyen kiemelt helyzetben – mint a legjobb filmnek járó Oscar különösen – azt állítja, hogy megszűnt az amerikai álom. Érdemes figyelni a rejtett és a szimbolikus utalásokra is. Például a megszűnt vállalat neve Empire volt, ami magyarul Birodalom. A film az amerikai álom és a birodalom megszűnésének parabolája. Van némi jogosság a kritikában, mert az USA az utóbbi időben gazdaságilag meggyengült. A nomádok földje azt nem tárgyalja, hogy az Empire miért szűnt meg, de akkor általánosságban elgondolható, hogy miért.
Érdekes, hogy a filmet egy Amerikában élő kínai nő rendezte, és épp Kína az, amely fokozatosan átveszi a világbirodalmi stafétát. Az abszurditást fokozza, hogy Kínában hallgatnak a filmről, és cenzúrázzák a sikereiről szóló cikkeket.
Van azonban A nomádok földjének egy másik rétege. A főszereplőről, Fernről kiderül, hogy nem egészen véletlenül lett nomád, nem „megélhetési” kóborló, aki a maga furgonjával a nyakába veszi az országot. Őt eleve vonzotta a végtelen, kihalt, sivatagos vidék, a nagy semmi, már ezért is költöztek oda a férjével. Lett volna lehetősége visszaköltözni a sűrűbben lakott, „civilizált” közegbe, de őt inkább a sivatag semmije vonzotta.