A lovagok korának már évszázadok óta leáldozott, sőt egyesek szerint a úgynevezett lovagiasság már a lovagkorban is csak nyomokban létezett. Ám ma is ugyanúgy faljuk (nézzük, hallgatjuk) a kardozós-sárkányos-varázslós történeteket a monitorok hamis fényénél, mint őseink a tűz világánál. Ám az ember minden szakralitásnak a paródiáját is magában hordozza, ahogy azt Mihail Bahtyin fejtegeti François Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája című művében. Vagyis ahogy hagyjuk magunkat elvarázsolni a lovagregénytől, épp oly önfeledten röhögünk annak paródiáján, ahogy a Don Quijotén, Mark Twain Egy jenki Arthur király udvarában című regényén vagy a főleg kicsiknek szóló, zseniálisan illusztrált mesekönyvön, Dargay Attila és Kertész Balázs Jambus és Marcipánján.
Talán nem ismeretlen olvasóink előtt, hogy a nagy mesélő és nyelvzseni,
John Ronald Reuel Tolkien nemcsak a fantasy történetének a legrészletesebb és nyelvileg legkidolgozottabb világát, Középföldét teremtette meg, hanem ifjabbaknak is írt meséket, ezek közül a legzseniálisabb pedig egy lovagregény-paródia, A sonkádi Egyed gazda.

„Volt egyszer egy ember, ott lakott Britannia szigetének kellős közepén, és úgy hívták, hogy Aegidius de Hammo. A teljes nevén Aegidius Ahenobarbus Julius Agricola de Hammónak; akkoriban ugyanis, azokban a régmúlt időkben, mikor a sziget még vidáman sok-sok kis királyságra oszlott, mindenkinek bőven jutott név. Idő több volt, ember kevesebb, így hát majd mindenki híres-neves volt. Ezek az idők azonban rég elmúltak, a továbbiakban hát csak röviden, a nép nyelvén fogom őt emlegetni: veres szakállú Egyed gazdának, Sonkádról. Sonkád csak falu volt, de a falvak abban az időben még rátartiak és függetlenek.
Egyed gazdának volt egy kutyája. A kutyát úgy hívták, hogy Kormi. A kutyák kénytelenek voltak kurta népnyelvi nevekkel megelégedni: a könyvlatin náluk különbeknek dukált. Kormi nem értett még kutyalatinul sem; a nép nyelvén viszont (mint akkoriban majd minden kutya) hepciáskodni, hetvenkedni és hízelegni egyaránt kitűnően tudott.”

Még a posztmodern irodalom szikkadtan erőlködő emlőin nevelkedett, elfajzott elme is elismerőn csettint: igen, így kell belefogni egy történet elmesélésébe! Könnyedén, okos humorral, mintegy térdünkre ültetve a ritkuló, veszélyeztetett emberfajt (napjaink démoni erői többek között az ő kiirtásukra szövetkeznek), a kíváncsi kis olvasót, hadd hallgassa a mesét csillogó szemekkel…