Furcsa érzés belépni egy múzeumba, ráadásul kiállításmegnyitóra menni. Furcsa, hisz már elszoktunk ettől – ám a preraffaelita enélkül is erős hívószó lenne. A nemzeti galériában mindenkin – kurátorokon, teremőrökön, újságírókon – látszott a megilletődés, az „el sem hiszem, hogy már itt tartunk” érzés tegnap. A mai Európában ugyanis egyedülálló, hogy egy múzeum a Vágyott szépség – preraffaelita remekművek a Tate gyűjteményéből címűhöz hasonló kaliberű kiállítást nyit; a legtöbb múzeum még zárva van, ráadásul a járvány idején ritkán kölcsönöznek műveket. Találóan mondta Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy „a kultúra újraindításának egyik fontos kezdőlépésénél vagyunk ma”.
– Nehéz idők után, kulturális közegben találkozni önmagában is ünnepi pillanat. Európa kultúrhistóriája reneszánszok sorozata, a reneszánsz egy újra meg újra visszatérő gondolat, mely képes volt egy-két évszázadonként megújítani a kontinens lelki és szellemi erőtereit, művészetét. Sosem volt egy progresszív értelemben vett forradalmi gondolat, még akkor sem, ha a változások, melyeket hozott, az adott korban radikálisnak hatottak. A preraffaeliták mozgalma a XIX. század közepén egyfajta reneszánsz volt, képviselői a szépséget és az igazat keresték egy egyre inkább felgyorsuló és ezzel egyre közhelyesebbé váló világban – mondta a megnyitón a miniszter, hangsúlyozva, hogy ez nem volt hosszú korszak, de annál nagyobb hatású, világlátásuk, gondolataik most is figyelemre méltók.
– Különösen akkor, amikor egy új európai reneszánsz útjait keressük. Sohasem fért rá annyira Európára a visszatérés azokhoz a kulturális értékekhez, amelyek naggyá, humánussá, demokratikussá, együttműködővé és közössé tették az európai nemzeteket és kulturális hagyatékát – mondta Gulyás Gergely.
A XIX. század derekán a legnagyobb hatású brit művészeti mozgalmat kezdeményező preraffaeliták a Raffael előtti, a korai reneszánsz, késő középkor művészetéhez akartak visszatérni, abból merítették az esztétikájukat. A későbbi, avantgárd és egyéb felforgató művészeti jelenségekhez képest bizony vagány, hogy a középkor esztétikájával lázadtak, a hagyományt nem elvetették, hanem újraalkották. Chaucer, Shakespeare, Dante műveit, az Artúr-mondakört vagy bibliai, újszövetségi témákat festettek meg, sőt Arthur Hughes John Keats Szent Ágnes-este verséből triptichont festett, melynek kerete önmagában is műalkotásnak számít.