– Ha most nem az irodájában lennénk, hanem a tengerben, hogyan mutatná nekem, hogy cápa van mögöttem?

Tobzódnak a színekben David Hockney iPad-virágai és portréi
A brit képzőművész életmű-kiállításán jártunk Párizsban.
– Ha most nem az irodájában lennénk, hanem a tengerben, hogyan mutatná nekem, hogy cápa van mögöttem?
– Nyitott tenyérrel a fejemre tenném a kezemet. Egyébként a cápa ritkán úszik az ember után, általában a látómezőben látjuk magunk mellett. Óvatos állat, nem akar konfrontálódni. Cápatámadások általában szörfösöket, úszó embereket érnek. A szörfös úgy néz ki, mint egy teknős, a cápa beleharap, és mivel nem étel számára, otthagyja. Ezt hívják próbaharapásnak. A cápa nem megeszi az embert, az áldozatok általában elvéreznek, főleg, ha az artériába harap bele. Én húsz évvel ezelőtt egy egyiptomi merülés során láttam először cápát. Miután megpillantottam a fehérfoltú szirtcápát, még egy hevenyészett képet is tudtam róla készíteni. Az meghatározó élmény volt.
– Milyen szabályt kell betartani, ha cápa van a közelünkben?
– Ha közeledik felénk a cápa jó, ha álló helyzetben maradunk – akkor nehezebben tud belénk harapni –, és megpróbálunk hátrálni. A szemébe kell nézni. Ha le akarom fényképezni a cápát, közel kell mennem hozzá, máskülönben nem tudok rá fényt tenni a vakuval. Előfordult, hogy lehajtottam a fejemet, hogy ne nézzünk egymás szemébe, mert akkor előbb-utóbb elfordul. De ha szemből akarom fotózni, akkor az a jó, ha minél közelebb engedem magamhoz. Operatőrünket, Sásdi Zsoltot egyszer megkapta egy cápa, de engem soha nem támadtak meg. Megtörtént, hogy a cápa ráharapott a fényképezőgépemre, aztán tíz méterrel arrébb kiköpte. Más alkalommal barakuda kergetett be egy barlangba, és a fejével ütötte a gépemet. Másnap visszamentem ugyanoda, hogy lefotózzam. 45 percig vártam, aztán megérkezett. Készítettem is róla egy fotót.
– Volt még olyan pillanat az életében, amely meghatározóvá vált?
– Volt néhány. Két éve Indonéziában jártunk, és a Pápua-sziget térségében merültünk. Láttam, hogy jön velem szemben egy manta, ördögrája, s az állat egy hosszú damilt húz maga után. Amikor megfogtam a damilt, a manta lelassult, és hagyta, hogy elvágjam, és kihúzzam a horgot a bőréből. Miután megsimogattam a fejét, hogy kész vagy, mehetsz, a manta megfordult, hosszan a szemembe nézett, majd lassan, méltóságteljesen elúszott. A húsz év alatt majdnem mindent láttam a tengerekben, amit szerettem volna, bálnát, delfint, cápákat – de ez teljesen más élmény volt.
– Kékbálnát is látott?
– Mindig nagy vágyam volt, de még nem találkoztam vele. Az Azori-szigeteken expedícióval jártam, ahol bálnákat, elsősorban ámbráscetet – Moby Dicket – fotóztam.
– Hogyan jutott el a világ legszebb helyeire búvárként?
– Édesapám gépészmérnök, és a szüleim azt akarták, hogy én is az legyek. Egy ideig a családi cégben dolgoztam, de közben mindig azon járt az eszem, hogyan tudnék elmenni búvárkodni. Azért tudtam bejárni a világot, mert van egy turisztikai cégünk két saját hajóval, és búvároktatóként turistákat kísértem Malajziába, Indonéziába, Kubába, a Bahamákra, Dél-Afrikába, Costa Ricába. A turisták búvárkodtak, s miközben vigyáztam rájuk, képeket is készítettem. Hasonló kaliberű fotósok a világban külön csónakokkal, 26 segítővel járnak fotózni. Én 26 turistával.
– Mégis hasonló eredményeket ért el, mint ők. 2006-tól 2016-ig nem volt olyan év, hogy legalább egy díjat ne nyert volna.
– Büszke vagyok rá, hogy a világ legnagyobb természetfotós-versenyén a képeim kétszer is szerepeltek. Edinburgh-ben remek kiállítást rendeztek a főtéren, ahol a kiállított harminc képből öt az enyém volt. Kétszer nyertem el Magyarországon az Év természetfotósa díjat. Az amerikai National Geographicban dupla oldalon szerepeltek a képeim. Mindent elértem, amit szerettem volna. Az Antarktiszra vágyom még, csak öregszem, 42 éves vagyok. Mostanában a Balatonon vitorlázom.
– Cápák a keresőmben és Víz alatti vadon, Szudán címmel két filmet forgattak. Mi a céljuk ezekkel az alkotásokkal?
– Hogy megmutassuk a víz alatti csodákat és megváltoztassuk az emberek gondolkodását a cápákról. Mióta bemutatták A cápa című filmet, rettegnek tőle az emberek, amiért én Steven Spielberget teszem felelőssé. A film zseniális, de nincs köze a valósághoz. A majmok vagy a rossz kenyérpirítók több embert ölnek meg évente, mint a cápák világszerte. A majmokat szeretjük, a cápákat nem, mert rossz a marketingjük. Óvatosan kell bánni a cápákkal, ha kikerülnének a tengeri ökoszisztémából, az egész fölborulna. A szudáni filmet tíz, a másikat legalább öt évig forgattuk. Amíg valaki végignézi az 53 perces Cápák a keresőmben című filmet, az idő alatt tizenegyezer cápát ölnek meg a világban. Évente százmillió példányt. A se íze, se bűze cápauszonyleves miatt levágják az uszonyukat, és még élve visszadobják őket a tengerbe. Nemzetközi vízen mindenki azt csinál, amit akar, nincs szabályozás. A modern technológiával egész populációkat emelnek ki a vízből. A feldolgozóhajó már a kész konzervvel ér ki a szárazföldre. Az öt- és hároméves gyerekeim már jártak a tengeren. Remélem, egyszer majd együtt is merülünk, de azt hiszem, ők már nem látnak olyan csodákat a tengerben, mint én. Földünk hetven százaléka víz, mi meg tönkretesszük. Ebből nagy baj lesz.
– Csak tengeri élőlényekről készít fotókat?
– Víz alatti aktfotókat is készítettem – medencében. Ott nem halak, sellők úszkáltak. A Molnár János-barlangban többször jártam, főleg a felfedezése idején, de ott alig fotóztam. Kevés volt a hal… Víz alatti fotósnak tartom magamat. Azt szoktam mondani, hogy állatokat és meztelen nőket tudok fényképezni.
– Hogy mutatják a tengerben, ha vége a merülésnek, és föl akarnak menni a vízből?
– A lefelé mutató hüvelykujjal a merülést, a felfelé mutatóval a merülés végét jelezzük. Utóbbit nem szabad összekeverni a hüvelyk és a mutatóujj összeérintésével, az OK jellel. Máris több kézjelet megtanultunk.
A brit képzőművész életmű-kiállításán jártunk Párizsban.
Rendhagyó tematikus tárlatvezetéseket tartanak az intézményben.
Harminc produkció közül nyerte el az elismerést Dél-Koreában.
Folytatódhat a Nemzeti Filmintézet támogatásával a kiemelkedő sikerű zenés romkom.
A brit képzőművész életmű-kiállításán jártunk Párizsban.
Rendhagyó tematikus tárlatvezetéseket tartanak az intézményben.
Harminc produkció közül nyerte el az elismerést Dél-Koreában.
Folytatódhat a Nemzeti Filmintézet támogatásával a kiemelkedő sikerű zenés romkom.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.