Michelangelo Antonioni 1966-os legendás filmje, a Nagyítás több nemzedéken át volt kamasz fiúk kedvenc mozija. Mégpedig azért, mert Thomas, a fotós, akit a kívülállók felsőbbrendű közönyével kanyarít a mozivászonra David Hemmings, szabad embernek tűnik. Azt csinál az életben, amit csak akar. Lefotózza, amihez kedve van, megcsókolja a lányt, aki megtetszik neki. A hatvanas évek szabadságmítoszát testesíti meg, csak éppen nincsen az életérzés mögött különösebb tartalom. Nem azért fotózza le a hajléktalanokat, mert érdekli a sorsuk, hanem azért, mert népszerű volt a korban a szociofotó. Nem azért készít divatfotókat a nőkről, mert meg akarná fejteni a nőiség titkait, hanem azért, mert a divatmagazinok a megrendelők. Mert azok közvetítik az álmot a szabadságról, ami mögött viszont nincsen semmi.
Antonioni egész életművében a kommunikációképtelenségről forgatott filmeket, a Nagyítás is erről szól.
A szereplők nem tudnak egymással beszélgetni, nem értik egymást, nem figyelnek arra, hogy mit mond a másik. A filmben a nyelv elveszti értelmező funkcióját, mindenki csak a magáét mondja, miközben elbeszélnek egymás mellett. Antonioni tárgyilagos kegyetlenséggel mutat rá: ha nem működik a kommunikáció, nem képesek az emberek mély kapcsolatokat kialakítani. Jellemző jelenet a filmben, hogy egy lány azért akarja eladni a régiségboltját, mert megutált mindent, ami régi. Elmenne valahová messze. Mondjuk Nepálba. Amikor Thomas szembesíti azzal, hogy ott csak régiségek vannak, azt mondja, hogy akkor inkább Marokkóba menne. A néző tudja, hogy ott is csak régiségek vannak. A film azt mutatja be, hogyan lázad egy generáció a hagyomány ellen, miközben fogalma sincsen, mivel töltse ki az űrt, miután elvetette a múltat.

Antonioni arról is beszél a filmjében, hogy a lázadó időszak szabados szexualitása milyen mértékig eltárgyiasította a nőket. Próbababákká lettek, eltűnt a valódi szenvedély, a szeretet, a szerelem. Szexualitás marad csak mindezek hiányában, ami viszont nem hoz kielégülést. Mivel a kapcsolatoknak nincsen mélységük, elég csak egy pillanat, egy külső zavar, egy telefon vagy ajtócsengő megszólalása, és a szereplők kikerülnek az intim helyzetekből, de úgy, mintha soha nem is lettek volna benne.