Meggyűlt a bajuk a korábbi kis lemezkiadóknak a Minisztertanácsnak nevezett akkori kormány által létrehozott, mindössze 1949–1952 között működő Népgazdasági Tanáccsal, és a sors furcsa fintora, hogy éppen ez az államigazgatási szerv húzta keresztbe további működésüket. Noha a kommunista lózungok szerint a Népgazdasági Tanács feladata „a népgazdaság fejlesztése, általános irányelveinek meghatározása, a népgazdasági tervek irányelveinek kiadása, az egyes gazdasági minisztériumok és az egyéb gazdasági szervek működésének összehangolása” volt, azért ebbe bőven belefért, hogy a még meglévő kisebb vállalkozásokat megszüntessék, és beolvasszák a nagy pártállami kohóba.
Államosítás tizenöt fővel
Erről árulkodik a levéltárban fennmaradt irategyüttes is, amelynek meghatározó, óriási része szól ezekről a köztulajdonba vételekről, azaz az államosításról, amit ma már nyugodtan nevezhetünk lopásnak, hiszen kártalanítás nélkül történt. (A kérészéletű Népgazdasági Tanács ellenőrzése alá tartozott egyébként az Országos Tervhivatal, a Központi Statisztikai Hivatal és az Állami Ellenőrzési Központ is, valamint felügyelte az államosított ipar, a kereskedelem és a bankrendszer újonnan létrehozott struktúráját.)
Az MHV-t létrehozó népgazdasági tanácsi határozatnak volt egy bizalmas záradéka, ami kitűnően tükrözi a Rákosi-rendszer hozzáállását a kultúrához, és alapvetően a saját hatalmához is. A Kádár-rendszerben is érvényben maradt klauzula kétféle hanglemezárat határozott meg: az első csoportba a „szocializmus építését szolgáló”, ezért a kulturális tárca költségvetésének a terhére államilag támogatott, a másodikba a normál adókulcsba eső hanglemezek kerültek.
Ebben a diszkriminatív intézkedésben már messze nem arról volt szó, hogy szabadon ki lehetett volna adni mindazt, amire közönségigény volt, hanem kifejezetten előnyt élveztek a kommunista tömegdalok, csasztuskák, illetve természetesen a szovjet indulók és az ottani zeneszerzők művei.
A szovjet befolyás azonban nemcsak ideológiai téren valósult meg, hanem a gyakorlati életben is, hiszen a lemezek préselését – ami az egyik kulcsmozzanat a mindenkori vinillemez-kiadásban – az első években szovjet tulajdonban lévő vállalat végezte. Ez egyúttal azt is jelentette, hogy kezdetben főként kiadói joggal jött létre a mindössze tizenöt főt számláló MHV, de már ekkor célként tűzték ki az önálló magyar hanglemezgyártást is. 1959-ben előrelépés történt ez ügyben (bár a teljes áttörést a dorogi lemezgyár 1976. decemberi átadása jelentette), amikor a fejlesztés érdekében január 1-jétől a Művelődésügyi és a Kohó- és Gépipari Minisztérium megállapodása értelmében a XI. kerületi Fehérvári úton a Kábelgyár (1964. január 1-jétől új nevén Villamosszigetelő és Műanyaggyár) licence-díj fejében az MHV által készített hangfelvételekből lemezeket készített.