Erdős Péter, „a botfülű popcézár” egyenesen azzal kérkedett még a rendszerváltás hajnalán, egyszersmind a halála előtt nem sokkal vele készített mélyinterjúban is, hogy soha senki nem adott neki utasítást „felülről”, mindig a maga – és persze Bors Jenő MHV-igazgató – belátása szerint cselekedett. Ez persze nem volt igaz, mert osztályvezetői szinten meg az a narratíva járta az MHV-nél, hogy ha cenzúráztak valakit, akkor az rendszerint felülről jött utasításra történt, de valószínűleg a kétféle elbeszélési mód egyszerre igaz: volt, amikor a maguk feje után mentek az MHV vezetői, mert úgy látták, hogy a szocialista erkölcstől végképp messze áll az adott hanganyag, ezért nem is kell megkérdezni a felettes szervektől, hogy mit tegyenek (ezt hívták öncenzúrának), máskor viszont hajbókolniuk kellett a pártállami utasításoknak, és ennek nyomán akadályozták meg vagy hátráltatták egyes lemezek megjelenését vagy legalábbis szóltak bele tevékenyen a szövegvilágukba.
Befuccsolt Hanglemezklub
Az MHV kultúrpolitikai ellenőrzése több szálon futott a Kádár-rendszerben. A pártközpontból és a kulturális tárcától jövő telefonos „kézi vezérléstől” kezdve a pártállami általános irányelveken keresztül széles volt a hatalomtechnikai paletta, s ezen érdekes színfoltokként jelentkeztek az MHV-nál tartott művelődésügyi minisztériumi revíziók, amelyeket rendszeres időközönként végeztek el. Ötvenöt éve, 1966-ban szintén végeztek efféle ellenőrzést, amelyről a legmagasabb körökben is esett szó. Olyannyira, hogy erről Polinszky Károly művelődésügyi miniszterhelyettes kifejezetten Aczél Györgynek számolt be, aki ekkor hivatalosan épphogy csak egy grádiccsal volt feljebb előbbinél, mert a művelődésügyi miniszter első helyettese volt, de rossz nyelvek, vagy inkább a realisták szerint – Tamkó Sirató Károly után szabadon – igazából az „első felettese” volt, mert lényegében ekkorra már a kulturális élet minden területét ő felügyelte famulusain keresztül egy személyben Kádár János egyik legbelsőbb bizalmasaként (egy számjegyű volt, akikkel Kádár tegező viszonyt ápolt, ő közéjük tartozott). Polinszky Károly szerepe ebben az esetben mindössze gazdasági vonatkozású volt, az ideológiai ellenőrzés Aczélhoz tartozott. Polinszky szinte mérnöki precizitással ismertette a tényeket az MHV által szervezett Hanglemezklubról, ami mindössze kilencszáz fős létszámával kudarcot jelentett – abban az időben, amikor a könyveket több százezer példányban adták ki, ez tényleg nem számított sikernek –, pedig a jobb lemezterjesztés és a profit növelése érdekében alapították. A tagok hat darab lemez vásárlása esetén a hetediket ingyen kapták, viszont a klub működése veszteséges volt, mert mindössze tizenháromféle – 1967-ben „már” huszonnyolcféle – lemez szerepelt a repertoáron, ráadásul ebből kettőt a XX. századi magyar komolyzenéből kötelező módon kellett választani. El lehet képzelni, ahogy a beatrajongók tolongva „sorban álltak” egy-egy jóféle Kadosa Pál- vagy Farkas Ferenc-felvételért…