– Abban az időben szoros éveket töltöttünk együtt Törőcsik Marival, Maár Gyulával és Pilinszky Jánossal, ezeknek kiemelkedő darabja volt az 1975-ös Déryné, hol van? című film, amit Pilinszky János is rajongva szeretett, hisz Törőcsik Mari játszotta a főszerepet. Az alakításáért megnyerte a legjobb női alakítás díját Cannes-ban; ez akkoriban a színésznők legnagyobb vágyai között szerepelt, hisz felért egy Oscar-díjjal. Nagyon egymásra hangolódtunk azokban az időkben. Pilinszky szuggesztív személyisége mindnyájunkra hatott, olyannyira, hogy Törőcsik Mari élete vágya sokáig az volt, hogy el tudjon mondani egy Pilinszky-verset úgy, ahogy Pilinszky János mondta, ahogy csak ő tudta átadni annak minden mélységét – mondta a költővel való kapcsolatáról Koltai Lajos.
Az utóbbi időben egy magánkezdeményezés részeként az operatőr a saját filmjeit vetíti válogatott közönség előtt. Mint mondta, a játékfilmek után egyszer csak előkerült a Pilinszky-portréfilm, melynek a vetítése elementáris erővel hatott a nézőkre, hisz a vetítés végén megfagyott a levegő, senki sem tudott megszólalni, szédelegve mentek oda hozzá. A Lírai beszélgetés Pilinszky Jánossal című filmnek Koltai Lajos volt az operatőre. Ebben Maár Gyula rendező beszélgetett a költővel tárgyairól, a gondolkodás és az alkotás mechanizmusáról, munkájáról, a látszólagos banalitásokról, a hitről, Simone Weilről és a „huszadik század botrányáról”. És persze ebben olvasta fel az olyan legendás verseit, mint az Apokrif. Ha Pilinszkyre gondolunk, akkor mindnyájunknak az ebben a filmben látott gesztusai, mozdulatai és hangja jut eszünkbe, no meg az égő cigarettája.
– Próbáltam követni a cigarettát a kezében. Muszáj volt a mozdulatait követni, mert minden megnyilvánulása a sajátos gesztusrendszeréhez tartozott.
Mindmáig világosan emlékszem a szoba magányára, egyszerűségére, ahogy a kedvenc székében ül, onnan szól hozzánk. És bár már le volt írva a szöveg, olyan erővel beszélt a mondat születéséről, hogy szinte szervesült a szöveg a hangjával. Pilinszky egy jelenség volt, csak gesztusrendszerével együtt lehetett értelmezni. Törőcsik Mari is ilyen volt, „tetőtől talpig Törőcsik Mari”. Ahogy leült vagy felkelt egy székről, és felém jött, azt senki más nem tudta úgy csinálni. Az arca, a keze, a lába mind egy rendszer része volt, ilyen volt Pilinszky János is. A saját közegével együtt érvényesült, a riport készítésekor nem véletlenül maradtunk abban az egyetlen szobában, abban a szűk térben, melyben a szék volt a legfontosabb tárgy, hisz abban ülve írt és gondolkodott. A Jóisten adta azt a napot nekünk, mert pont oda sütött a nap, az uralkodó fény, Pilinszky János arcát gyönyörűen megrajzolta. Érdemes megfigyelni, hisz gyönyörű, bartóki feje volt, és amikor elkezdett beszélni, amikor megnyílt, azt semmihez sem lehet hasonlítani – mondta Koltai Lajos.