A negyven esztendeje, 1981. május 27-én elhunyt Pilinszky János lírai világának középpontjában az európai keresztény tradíció és annak a mindennapok színterén való megjelenítése és állandó újraértelmezése áll. Szövegei szikárak, akár a víz által évszázadok alatt kaviccsá koptatott kövek, ugyanakkor olyan mesterművek, amelyek egyedi és felejthetetlen univerzumává szerveződtek a magyar irodalomnak.
Az 1921. november 27-én Budapesten született költő a fővárosi piarista gimnáziumban érettségizett, ami után jogtudományi, később magyar, olasz és művészettörténet szakos tanulmányokat folytatott, de diplomát nem szerzett. A második világháború – akárcsak egész nemzedékének – traumatizáló élménye volt, s a koncentrációs táborok és hadifogolylágerek visszatérő motívumai költészetének. Első, Trapéz és korlát (1946) című, mindössze tizenkilenc lírai alkotást tartalmazó és csupán negyvenoldalas verseskötetének elismeréseként elnyerte a Baumgarten-jutalmat 1947-ben.
Irodalmi tevékenységét azonban – bár bizonyos művészkörökben igencsak megbecsült alkotó volt – nem nagyon jutalmazta a mindenkori hatalom. Az 1950-es években nem is publikálhatott. A József Attila-díjat viszonylag későn, ötvenéves korában, a Kossuth-díjat pedig nem sokkal halála előtt kapta meg. Az Életünk, a Válasz, az Újhold, az Ezüstkor és a Vigilia folyóiratokban jelentek meg kisebb-nagyobb rendszerességgel versei. 1957-től haláláig az Új Ember című katolikus hetilap belső munkatársa volt, amely a költeményei mellett irodalmi, filozófiai, vallásbölcseleti témájú esszéit, kritikáit, tárcáit s egyéb rövidebb szépprózai munkáit adta közre. Egész életében Budapesten élt, bár utolsó éveiben sokat időzött Velemben, Törőcsik Mari és Maár Gyula filmrendező társaságában.

Fotó: Fortepan/Hunyadi József
Lírai eszköztára kopárnak ható szűkszavúságára és mímelt egyszerűségére mind metapoétikai, mind érzelmi szempontból elgondolkodtató és megkapó magyarázatot adott egy alkalommal, amikor részletezte, hogy ennek oka: édesanyja – egy gyermekkori baleset miatt sérült és egész életében felügyeletre, gondozásra szoruló – testvérétől, „Bébitől” tanult meg beszélni. Mint fogalmazott: „Az anyanyelvet édesanyám szerencsétlenül járt beteg nővérétől tanultam, aki alig jutott túl a gyermeki dadogáson. Ez nem sok. Persze a világ ehhez hozzátett ezt-azt, teljesen találomra, véletlenül, nagyon különböző műhelyekből. Ezt kaptam. S mivel az anyanyelvben épp az a szép, hogy kapjuk, nem is akarunk hozzátenni semmit… Viszont a művészetben az ilyen szegény nyelv is – ezt a szegények büszkeségével kell, hogy mondjam – megváltódhat. A művészetben a süketek hallanak, a vakok látnak, a bénák járnak, minden fogyatékosság teremtő és magasrendű erővé válhat.”
„Költő vagyok és katolikus” – idézik gyakran Pilinszkyt, aki arra a kérdésre válaszolta ezt a frappáns – s naivnak ható, de kétségtelenül filozofikusan egzisztencialista – ars poeticát, amelyben azt firtatták, hogy katolikus költőnek tartja-e magát. A katolicizmus nemcsak alkotói, de emberi magatartásának is az alapját adta, sőt etikai, művészetelméleti, esztétikai hátteret és fundamentumot biztosított számára.