Színek hullámhosszán a Belau új lemeze

Második lemezének deluxe verziójával jelentkezett a nemzetközi szinten jegyzett magyar elektromos zenei duó, a Belau. A Colourwave eredeti 12 dala mellett 8 plusz track került fel az új anyagra, főleg remixek formájában.

2021. 05. 14. 8:00
Web Fotó: Belau
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Belau jelmondata, amit meglehetős sikerrel igyekeznek zenévé komponálni, úgy szól: menedéket adni a modern egyén számára, ahol a hallgató önmagába és a gondolataiba merülhet zenéjük által.

A lemez, címéhez híven, számos színt, azaz inkább azok hangulatát fordítja a zene hullámhosszára. Kedves Péter és Buzás Krisztián muzsikája stílusában sajátos, csak rájuk jellemző, oly módon, hogy bátran merítenek az elődök munkáiból. Tehát akképpen hoznak újat, miként a pop-rock zenében ma már másként nem lehet. Mert lehet hangzásokkal játszani, főleg az elektronikus, hangminta alapú muzsikában, ám lehetetlen vadonatúj harmóniameneteket, melódiákat, riffeket alkotni, amelyre valaki ne mondaná: ezt innen és innen lopták. Pedig hát szó sem lenne lopásról, lévén a 12 hang adta lehetőséget a pop-rock komponisták a végletekig kiaknázták.

De már mikor! Elég csupán a Beatles 1969-es, tulajdonképpeni utolsó munkáját, az Abbey Roadot fülünkbe idézni, a lemezen minden addigi, s aztán következő stílus, alműfaj hallható, főleg McCartney záró „egyvelegében”. Erre tessék, a Led Zeppelin II. albuma letaszította az Abbey Roadot a Billboard-lista éléről. Igaz, a Beatles hamarosan visszavette az albumát megillető trónt. E lemez a Rolling Stone magazin minden idők 500 legjobb albumának 14. helyén (az elsőn, a harmadikon, az ötödiken, a tizediken szintén Beatles, a huszonkilencediken a Zepp bemutatkozó korongja), a Zeppeliné pedig a 75. helyen szerepel.

Eme röpke okoskodást követően térjünk vissza a Belau-hoz. Stíluskavalkád helyett meggyőzően egységes muzsikát alkottak a fiúk. Ismét. E stílusban csupa ismerős hangzás, motívum, hangszerelés olvad egyénivé: a kilencvenes évek electro popja jól megfér az alternatív ipari zenével, az egzotikus hangszerekkel, például a marimbával, az analóg szintetizátorok arpeggiói itt számtalan meggyőző hangmintává alakulnak, a gitártól a muzsikusok által gyűjtött karibi mintákig, de bátran nyúlnak komolyzenei megoldásokhoz, mint mondjuk az An ­Ocean With No Waves esetében.

Azért pont ezt a dalt emelem ki, ugyanis ennek a remixe, amely Coss munkája, puszta partizenévé lúgozza a pompásan hangszerelt, kifogástalan dinamikai váltásokkal komponált munkát. Meditatív jellege teljesen odalett a gyorsabbra vett tempó miatt, kukába került rendkívül gazdag hangszerelése, az ének pedig újrakevert hangmintává egyszerűsödött. Olyan lett, ­amiért én nem hallgatok elektronikus zenét, kivéve a Belau-t, amit azért hallgatok, mert nem ilyen, mint ez a remix. Kényesnek tetsző ízlésemet igazolja egy másik bonus track, amely a kezdőszám élő előadása a szerzőktől. Így kell ezt! Képesek megszólaltatni azt, amit a lemezen.

A pop-rock dal már csak olyan, hogy az énekes a főszereplője. A Colourwave biztosra megy, amennyiben hazai és világsztár énekesnők tolmácsolják a szerzeményeket. Mint Sophie Lin-dinger, Belle Doron, alter muzsikusok, Kirstine Stubbe Teglbjærg, a Blue ­Foundation énekesnője, Sophie Barker, Amahla akusztikus előadók, illetve honi leányaink: Szécsi Böbe, Saya Noé személyében. A szerzők dicséretesen széles merítése markánsan erősíti zenei gondolkodásuk kiteljesedését.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.