Az utóbbi tizenvalahány évben a CineFest – Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál számított az ország első számú filmes találkozóhelyének, de azóta, hogy tavaly szeptemberben megtartották az első Veszprém–Balaton Filmpikniket, a koronavírus-járvány miatt pedig elmaradt az acélvárosi mustra, egyre inkább a közép-dunántúli régió ejti rabul a filmesek és filmszeretők szívét. A változatos, szabad- és zárt téri veszprémi és balatonfüredi helyszíneken megvalósult filmünnep idén nem folytatódott és minden jel szerint többé már nem is rendezik meg – legalábbis nem Veszprém–Balaton Filmpiknik néven. „Jogutódja” viszont van: a Magyar Mozgóképfesztivál – amelyet ugyancsak az Európa Kulturális Fővárosa (EKF) hároméves programsorozat keretében rendeznek meg –, s amely az eddigi magyar filmes ünnepek szellemi örököse kíván lenni.
Az egykor minden június végén megtartott Veszprémi Tévétalálkozó 1991-es megszűnése óta az említett Veszprém–Balaton Filmpiknik volt az első jelentős filmszakmai esemény, amelynek a közép-dunántúli régió biztosított helyszínt. A három napig tartó, negyven új és régi magyar alkotást felvonultató program nem maradt visszhang nélkül: a filmszakma több száz képviselője utazott le a királynék városába és a Balaton partjára, és számtalan esetben sokezernyi ember gyűlt össze a vetítéseken, de a kiállítások, kerekasztal-beszélgetések és konferenciák, valamint a különböző művészeti kísérőprogramok is kisebb-nagyobb tömegeket vonzottak.
Idén, a koronavírus-járvány harmadik hullámának elülésével újra megtelt élettel a kulturális lehetőségekben az év minden szakában dúskáló Veszprém. Az évszázados hőmérsékleti rekordokat megdöntő kánikula, a 2021-re halasztott 2020-as labdarúgó Európa-bajnokság mérkőzései, valamint a Magyar Mozgóképfesztivál miatt jószerivel a legtöbb szálláshelyre már június eleje óta nem lehetett foglalni, és azokban a vendégházakban, ahol a véletlen folytán akadt még egy standard szoba, az átlagosnál magasabb árat – mintegy 12-15 ezer forint/éjszaka – kellett érte fizetni. Igaz, a mozgóképfeszt szerdai nyitó- és csütörtöki második napján sokáig nehezen hittük el, hogy a seregszemlének köze lehet a város megnövekedett turistaforgalmához: az első premier, az Így vagy tökéletes című új romantikus magyar vígjáték vetítésén alig háromszázan vettek részt, részben azért, mert Varsics Péter filmjének a veszprémi várban tartott debütálása helyett sokan választották a Németország–Magyarország Eb-mérkőzést, amelyre csak a balatonalmádi szabadstrandon felállított kivetítőnél legalább tízszer annyi szem tapadt.