Ötven éve lépett fel a The Tremeloes előtt a Neoton és a Gemini a Kisstadionban
A nyugati világsztárok igencsak ritkán tették tiszteletüket Magyarországon a Kádár-rendszerben, az üdítő kivételek megvalósulása nagyrészt a monopolhelyzetben lévő és pártállami – nemegyszer belügyi – irányítás alatt álló Nemzetközi Koncert Igazgatóság jóindulatán múlott. Hogy a fiatalok felesleges energiáit jó irányba tereljék, néha megnyitották a kulturális szelepeket, ennek köszönhetően lépett fel a Kisstadionban ötven éve, 1971. június 25-én és 26-án is a híres-neves brit The Tremeloes együttes, amely előtt a Neoton és a Gemini melegítette a közönséget.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Hogy mennyire nem volt egyszerű helyzetben sem a pártállami koncertszervező cég, sem a nagyközönség, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a The Tremeloes-t már 1970-ben megpróbálták Magyarországra csábítani, de akkor a tárgyalások előrehaladott állapota ellenére nem sikerült tető alá hozni velük a szerződést, helyettük erre az időszakra sikerült lekötni a Marmalade együttest – a korabeli sajtó meg is jegyezte viccesen-élcelődve, hogy mindhiába várták a Tremeloes-t, lekvárt kaptak helyettük. Állítólag ők nagyon is jól megállták a helyüket, noha messze nem volt telt ház a Kisstadionban, a Magyar Ifjúság pedig ennek ellenére egyenesen a világ egyik legjobb és legnépszerűbb vokálegyüttesének nevezte őket, ahogy a velük egy műsorban fellépő Flying Machine-nal is nagyon meg volt elégedve a cikkíró, aki hozzátette, hogy utóbbi zenekar országjáró körútra indult hazánkban, és visszavárják őket máskor is.
A The Tremeloes Magyarországra hívásának erőfeszítéseit végül 1971-ben siker koronázta. A prominens zenekar 1971-es érkezéséről előzetesen is tájékoztatott a Magyar Ifjúság a június 25-i számában, de ekkor még az előttük fellépő, és abban az évben már Nigériát és Ghánát is megjárt Neotonról egy szót sem szóltak (az Ifjúsági Magazin úgyszintén így tett).
A magyar zenekar ekkor már túl volt a Bolond város című, első nagylemezének felvételein és kiadásán, így a koncerten is jórészt ezeket a számokat játszották. A lemez, így a számok érdekessége is, hogy az összeset kivétel nélkül a Pásztor László–S. Nagy István szerzőpáros írta, és S. Nagynak ez volt az első olyan munkája életében, amelyen az összes dalszöveg hozzá köthető.
(Bár a Magyar Ifjúság 1971-ben arról számolt be, hogy még abban az évben stúdióba vonulnak a második nagylemezüket elkészíteni, ez csak öt évvel később, 1976-ban valósult meg, Menedékház címmel.) 1971 egyébként az afrikai fellépéseken túlmenően is igencsak sűrű éve volt az Ambrus Zoltán – dobok (Debreczeni Ferenc ennek az évnek a tavaszán hagyta el a Neotont az Omega kedvéért), Balázs Fecó – billentyűs hangszerek, Galácz Lajos – gitár, ének, Pásztor László – gitár, ének, Som Lajos – basszusgitár felállású Neotonnak: nyáron felléptek a Táncdalfesztiválon Miért van ez így? című számukkal, augusztusban az Országos Rendező Iroda (ORI) vitte őket turnézni, és ugyancsak nyáron szombat esténként a Budai Ifjúsági Parkban is játszottak. Mintegy felváltva ezt a helyszínt szeptembertől újraindították a nyári szünet után a klubjukat a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen is. Pásztor László, a zenekar vezetője ötven év távlatából úgy látja, hogy a Nemzetközi Koncert Igazgatóságnál talán még nagyobb súlya volt az ORI-nak abban, hogy őket kérték fel előzenekarnak. Ehhez jöhetett még előzetesen az a pozitív tapasztalat a pártállami koncertszervezők részéről, hogy beváltották a hozzájuk fűzött reményeket a háromhetes afrikai turnéjuk során, és koncertsikereikkel dicsőséget hoztak Magyarország számára még a fekete kontinensen is. Nem utolsósorban pedig stílusukban, a vokalitás előtérbe helyezésével is abszolút illettek a Tremeloes-hoz, így kézenfekvőnek tűnt, hogy őket hívják meg vendégszerepelni a Kisstadionba. A Magyar Ifjúság megadva a koncert súlyát, utólag is beszámolt a nem mindennapi élményről, hiszen a Tremeloes akkoriban igazi sztárbandának számított, ahogy az újság fogalmazott, „a világ legelső popegyüttesei közé” tartozott, és már az 1971-es kisstadionbeli fellépésük előtt tizenegy évvel is nemzetközi slágerlistás számaik voltak. Nagyon elismerően megjegyezték, hogy ez a formáció azonban – bár „öregfiúknak” aposztrofálták őket a huszon-, harmincéves életkorukkal (az eredeti felállásból a legtovább a csapatban maradt dobosuk, az 1943-as születésű Dave Munden tavaly halt meg, az alapító tagok közül az 1932-ben született Brian Pole énekes még él, Alan Blakley ritmusgitáros 1996-ban, mindössze ötvennégy évesen hunyt el, Alan Howard basszusgitáros-énekes pedig az idén lesz nyolcvanesztendős. Az alapító tagok közül az 1971-ben a Kisstadionban rendezett koncert idején viszont csak Dave Munden és Alan Blakley volt tagja a bandának) – nem a nosztalgiáról szólt, a muzsikusok teljes elánnal dobták bele magukat a zenélésbe a Kisstadionban. Ha pedig még a Kommunista Ifjúsági Szövetség Központi Bizottságának hivatalos lapja is ezt írta róluk, akkor ez minden bizonnyal így is volt, hiszen ezt az újságot semmiképpen nem vádolhatjuk meg elfogultsággal a nyugati kultúra irányában. Mint írták, az angol zenészek „nagyon is fiatalos kedvvel” muzsikáltak, amiért „a siker nem is maradt el”. A Magyar Ifjúság tett arra is egy utalást, hogy a magyar fiatalok akkor már nem is olyan könnyen lelkesedtek egy-egy együttes iránt, hiszen a beat újdonságának varázsa már kezdett megszűnni nálunk is, ezt az állítást azonban megcáfolva a fiataljaink hatalmas ovációval és virágcsokrokkal köszöntötték őket, ami az angolszász csapatot igencsak meghatotta, és két ráadásszám között mondtak köszönetet a magyaroknak a lelkes fogadtatásért. Megtudhatjuk a cikkből, hogy a Tremeloes a legnagyobb világslágereit Budapesten is eljátszotta, úgy mint a Silence is Golden, a (Call Me) Number One és a Suddenly She Loved Me című számokat, ezeken kívül pedig elhozták Magyarországra a legújabb nagylemezük néhány sikerszámát is. A magyar ifjúsági sajtó éllovas lapja a szocialista-realista művészet és erkölcs jegyében nem kis iróniával megjegyezte, hogy a magyar zenekarok példát vehetnének a Tremeloes-ról, ugyanis a cikk szerint nem feltétlenül a „sokszor indokolatlan, túlzásba vitt” mozgásra kellene helyezniük a magyar zenészeknek a hangsúlyt, hanem magára a zenére. Ennek megfelelően a Geminire ráhúzták a vizes lepedőt, amikor azt írták róluk, hogy „nem éppen szerencsés módon állította össze műsorát és a játékon is érezhető volt a rutin hiánya”.
A Neotonról viszont azt írták, hogy egységesebben játszott, és külön megdicsérve kiemelték Som Lajos basszusgitár-improvizációját, valamint a „szép vokálrészeket”. Pásztor László ehhez hozzátette: amíg Som Lajos a basszusszólójával volt elfoglalva, ő a gitárját letéve üstdobverővel kongán kísérte a bőgőst, a közönség számára szokatlan produkcióval pedig nagy sikert aratott. Mi tagadás, a Neoton ekkor még jórészt más zenét játszott, mint nem sokkal később Famíliává válva a Kócbabákkal kiegészülve, Erdős Péter közvetlen közelébe, a szárnyai alá kerülve.
(A borítóképen a The Tremeloes együttes látható. Forrás: Képernyőfotó a Me And My Life című videóból)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.