Jó öreg pártállami szokás szerint azonban nem ment túl gyorsan ez a folyamat, először az MSZMP KB hozta meg – természetesen a legfelsőbb vezető plénum, a politikai bizottság nyomására – 1974-ben a közművelődési határozatot, ami után az MSZMP XI. kongresszusa is megtárgyalta ezt a témát 1975-ben, s ezt a Hazafias Népfront koordinálásával 1975 márciusában – kicsit a demokráciát is álságosan eljátszva – széles körű vitára bocsátották, amelynek során ezernél több észrevétel jutott el a Kulturális Minisztériumba. Az 1976. évi V. szám alatt jegyzett közművelődési törvény előkészítésekor a kodifikációs folyamatot segítette elő a Minisztertanács egyik 1974-es határozatával létrehozott Országos Közművelődési Tanács, amelynek elnöke maga Aczél György volt. Fő feladatuk a közművelődési fejlesztési elképzelések, irányelvek, javaslatok előterjesztése és a közművelődés-politika megvalósulásának értékelése volt. Ebbe pedig bőségesen beletartozott az is, hogy például a szocialista eszmék világszintű terjesztését felkaroló akciókban a rockzenekarok miképp veszik ki a részüket a szolidaritási rockfesztiválokkal.
A kádári vezetés különböző szinteken a lehető legaprólékosabb ügyekben is hallatta a hangját, nem egyszer operatívan is beavatkozva a folyamatokba. Az állami intervenció egyik ékes bizonyítéka az Országos Rendező Iroda (ORI) és a magánszervezésű műsorok ellenőrzése volt, amelynek mind hatékonyabbá tétele érdekében a Központi Népi Ellenőrzési Bizottsággal (KNEB) tárgyalt a kulturális tárca. Nem meglepő módon az itt felmerülő kérdések arra irányultak, hogy milyen szankciókat lehet alkalmazni a renitens zenészek és az őket felléptető helyszínek ellen. A megbeszéléseken a rendező szervek költségvetésének ellenőrzése mellett a könnyűzenei koncerteknek a párt műsorpolitikájával való összehangolását és a rendezvények tartalmi jóváhagyásának mikéntjeit taglalták. A Kulturális Minisztérium képviselői azt ajánlották a KNEB munkatársainak, hogy ne csak a tanácsi fenntartású intézményeket vizsgálják, hanem a zenészeket is, valamint állapítsák meg, kik voltak a legtöbbet foglalkoztatott művészek, mert őket jobban kellett ellenőrizni, illetve elsősorban a közepes és a kistelepüléseken figyeljék meg a fellépők viselkedését. A minisztérium részéről ezenkívül problémaként merült fel a tánciskolák, a klubok és a művelődési házak, a média, valamint a könnyűzenei intézményekkel kapcsolatos kérdések megválaszolásának igénye. Ugyanakkor a közművelődési törvény szellemiségét szolgaian követő elvi kinyilatkoztatásokat tett a kormányzat a párt iránymutatásai alapján, amelynek kézzelfogható nyomai Orbán László kulturális és Pozsgay Imre kulturális, majd művelődési miniszter megnyilvánulásai között olvashatók, leginkább valamely konkrét ügy kapcsán.